لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

حکومت افغانستان از کشته شدن ابوبکر البغدادی استقبال کرد


 ابوبکر البغدادی رهبر گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش
 ابوبکر البغدادی رهبر گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش

حکومت افغانستان از کشته شدن ابوبکر البغدادی، از سوی ایالات متحده استقبال کرد و ابراز امیدواری نمود که داعش در افغانستان نیز نابود شود.

ابوبکر البغدادی رهبر گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش بود که جنگجویان آن‌ها نه‌تنها در عراق و سوریه، بلکه در افغانستان هم فعال هستند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا دیروز (یک‌شنبه ۲۷ اکتبر) اعلام کرد که البغدادی رهبر داعش در یک حملۀ نیروهای امریکایی در سوریه کشته شد.

جنگجویان ابوبکر البغدادی همچون عراق و سوریه، در افغانستان هم حملاتی را راه‌اندازی کردند که در نتیجۀ آن صدها خانواده به سوگ عزیزان شان نشستند.

ریاست جمهوری افغانستان پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی رهبر گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش ابراز امیدواری کرد که روزی جنگجویان آن‌ها در افغانستان هم نابود شوند.

صدیق صدیقی سخنگوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، شام دیروز در یک پیامی به رادیو آزادی گفت: "کشته شدن البغدادی یک گامی بسیار بزرگ در از بین بُردن و نابودی گروه داعش است."

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

او افزود: "حکومت افغانستان، از این اقدام ایالات متحدۀ امریکا، استقبال می‌کند. با تأسف داعش یکی از بدترین و وحشی‌ترین گروه‌های تروریستی بوده که در کشتار مردم دست داشته و باعث بی‌ثباتی و نا‌امنی بخشی بزرگی از جهان شده بود. ما امیدواریم که نابودی این فرد باعث شود تا ما شاهد ریشه‌کن شدن این گروه در نقاط مختلف به ویژه در افغانستان، هم باشیم."

ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از تصرف مناطق در سوریه و شهرها در شمال و غرب عراق اعلام خلافت اسلامی کرد.

جنگجویان این گروه تا مدت‌ها در شهرهای سوریه باقی ماندند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده دیروز اعلام کرد که ابوبکر البغدادی رهبر گروه دولت اسلامی یا داعش در جریان عملیات نیروهای امریکایی در شمال‌غرب سوریه کشته شده است.

دونالد ترمپ: ابوبکر البغدادی در شمالغرب سوریه کشته شد

وی افزود: "ایالات متحده شب گذشته رهبر تروریست شماره اول جهان را به عدالت کشاند. ابوبکر البغدادی از بین برده شد."

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید، ۲۷ اکتوبر ۲۰۱۹
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید، ۲۷ اکتوبر ۲۰۱۹

آقای ترمپ در یک سخنرانی در قصر سفید گفت که نیروهای ویژۀ امریکا این عملیات را شب‌­هنگام اجرأ کردند.

گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش به رهبری البغدادی مسئولیت حملاتی مرگباری را در عراق و سوریه و همچنان در افغانستان و برخی شهرهای کشورهای اروپایی به عهده گرفتند که در نتیجۀاین حملات هزاران نفر کشته و زخمی شدند.

اکنون که رهبر گروه داعش کشته شد، مرگ وی بر حملات جنگجویان این گروه به‌خصوص جنگجویان آنها در افغانستان چه تأثیر خواهد داشت؟

حکمت‌الله اعظمی یکی از مسئولان ارشد انستیتوت مطالعات جنگ و صلح افغانستان به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: "فکر می‌کنم که کشته شدن رهبر گروه داعش در سوریه کدام تاثیر زیاد بالای فعالیت گروه داعش در افغانستان نخواهد داشت. به فکر من این تهدید زمانی بیشتر خواهد شد که طالبان، حکومت افغانستان و امریکا به توافق صلح دست یابند و تعدادی از جنگجویان طالبان به این توافق مخالفت کنند و با داعش بپیوندند."

بخش خراسان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان شروع به فعالیت کرد.

شماری از اعضای گروه داعش در ننگرهار
شماری از اعضای گروه داعش در ننگرهار

هرچند، از بزرگترین بمب غیر‌هسته‌یی گرفته تا ده‌ها حملات هوایی و عملیات نظامی بر علیه جنگجویان آنها در داخل افغانستان به راه انداخته شد، اما وزارت دفاع امریکا در ماه جون امسال در گزارشی از موجودیت حدود ۲۰۰۰ جنگجوی داعش در شرق افغانستان خبر داد.

یک بمب بزرگ غیراتمی نیروهای امریکایی که در ولسوالی اچین ننگرهار گروه داعش را مورد هدف قرار داد
یک بمب بزرگ غیراتمی نیروهای امریکایی که در ولسوالی اچین ننگرهار گروه داعش را مورد هدف قرار داد

در سطح محلی چندین رهبر شبعه خراسان گروه داعش به شمول، حافظ سعید، عبدالحسیب لوگری، عبدالرحمن غالب و تعدادی دیگر از سوی نیرو های امنیتی افغان و قوای امریکایی کشته شدند، اما بازهم این گروه به طور کامل در افغانستان از بین نه‌رفته است.

مرگبارترین حملۀ این گروه در افغانستان، حمله بر یک مراسم عروسی در تالاری در شهر کابل بود که نزدیک به ۱۰۰ غیرنظامی کشته شدند.

حملۀ انتحاری بر جنبش روشنایی، حملۀ مسلحانه در شفاخانۀ سردار محمد داود خان و انفجار در کلب وزرشی میوند، از حملات مرگبار آنها به شمار میرود که گروه داعش در پنج سال اخیر مسئولیت آن‌را به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG