لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

کودکی که با پا به‌شفاخانه آمد و بر شانه‌ها به گورستان برده شد


صمیم کودکی که پس از انجام شدن سه بار عمل جراحی جان سپرد
صمیم کودکی که پس از انجام شدن سه بار عمل جراحی جان سپرد

مرگ کودکی در شفاخانه اندراگاندی کابل در شبکه‌های اجتماعی سر و صداهای زیادی برپا کرده. پدر این نوجوان ۱۳ ساله می‌گوید پسرش به دلیل تشخیص نادرست و سه عمل جراجی پیهم جان داده است.

پدر این نوجوان می‌گوید انتظار داشت پسرش تندرستی خود را باز یابد، اما کارمندان شفاخانه جسد او را به آن ها تحویل دادند.

او از داکتر جراح شفاخانه شکایت کرده و خواستار مجازات او شده است. در همین حال، برخی مراجع رسمی از جمله وزارت صحت، بررسی‌های اولیه را در مورد قضیه او آغاز کرده‌اند.

مسئولان شفاخانه اندراگاندی گفته‌اند که این موضوع را به صورت جدی بررسی می‌کنند.

صمیم و خانواده از ولایت غور برای درمان او به کابل مسافرت کردند، آن‌ها با امیدواری به شفاخانه‌ اندارگاندی مراجعه کردند اما پیکر بی‌جان صمیم به خانواده‌اش تسلیم داده شد.

سراغ داکتری می‌رویم که بدن کوچک این کودک را سه بار عملیات جراحی کرده است.

رئیس شفاخانه اندراگاندی همراه با هیئت بررسی دوسیه صمیم
رئیس شفاخانه اندراگاندی همراه با هیئت بررسی دوسیه صمیم

حیات‌الله خپلواک به هیئت بلندپایه‌ای که موضوع را بررسی می‌کند درباره کارش توضیح می‌دهد.

او می‌گوید این داکتر درباره بیماری کودک توضیح مشخصی نمی‌دهد.

بیماری او را پیچیده و مربوط به نیمۀ بالایی تنه او می‌داند.

می‌گوید با توافق خانواده کودک سه عمل جراحی در ظرف یک ماه انجام داده است.

او افزود: مریض "تنشن قلبی" داشت اما ما عملیات را انجام دادیم.

هئیت بررسی‌کننده از داکتر می پرسند: "چرا شما پیش از اینکه عملیات کردید، دیدید که تنشن قلبی دارد، بازهم عملیات را انجام دادید؟"

داکتر در پاسخ گفت: "این موضوع هنگامی توجه مردم را به خود جلب کرد که یک تصویر برهنۀ کودک در نیمۀ بالا بدن اش سه پاره‌گی بزرگ دیده می‌شود در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد.

داکترحیات الله خپلواک معالج صمیم به رادیو آزادی می‌گوید که خانواده کودک از او شکایتی ندارد.

داکترحیات الله خپلواک معالج صمیم
داکترحیات الله خپلواک معالج صمیم

او افزود: "به عنوان داکتر، چیزی که لازم بود، به مشوره کلان‌های خود انجام دادیم. ترس هم ندارم، چون هدف من رضای خدا بوده. پدر و مادرش ادعا نکرده اند، بلکه دیگران که هدف بدنام‌سازی شفاخانه را داشتند، عکس‌های این طفل را بدون اجازه نشر کردند."

نورالحق یوسفزی رئیس شفاخانه صحت طفل می‌گوید که موضوع را خود پس از شکایت خانواده به وزارت صحت شکایت کرده‌ است.

داکتر نورالحق یوسفزی رئیس شفاخانه صحت طفل
داکتر نورالحق یوسفزی رئیس شفاخانه صحت طفل

او افزود: "هنوز در پیوند به این موضوع چیزی گفته نمی‌توانیم. این واضح است جایی که کار است ممکن است اشتباه داشته باشیم. در آنجا اگر غفلت هم صورت نگرفته باشد، ما جدی می‌گیریم. از همین رو، این‌جا یک تیم بزرگ موظف شده."

پدر و مادر صمیم برای خاکسپاری فرزند خود دوباره به ولایت غور رفته‌اند. شماره تلفن پدر او را از شکایت‌نامه‌ای که بین اسناد فرزندش در شفاخانه درج کرده بودند، گرفتم و به پدر صمیم زنگ زدیم.

پدری که هنوز سگوار پسرش است به من گفت: "بدون مشورت او پسرش را برای بار سوم عملیات کرده بودند."

بخشی از نسخه‌ها و دوسیه صمیم
بخشی از نسخه‌ها و دوسیه صمیم

او افزود:"اینها گفتند که شش‌هایش مشکل دارد. باز گفتند که دو طرف "کیس" یا غده دارد. پسرم را عملیات کردند در عملیات سوم اصلاً با ما مشورت نکردند. از عملیات اولی همین داکتر حیات‌الله خپلواک از ما پول خواست. ۵۰۰۰ هزار افغانی از من گرفت. در عملیات دومی به‌کلی کیس یا غده ای که می‌گفتند نبود. تشخیص غلط کرده بود. اسناد دارم. این خداناترس‌ها پسرم را تکه‌تکه کردند."

بی‌بی منوره مادر صمیم از حکومت عدالت می‌خواهد.

"می‌خواهم حکومت این را پرسان کند. پسرم را به پای برد به شانه آوردش. تخت سینه‌اش تکه‌تکه بود. داغ‌داغش کردند. سوراخ‌سوراخ بود. همه ما را داغ‌داغ کرد."

او افزود: "پسرش تنها بیماری تنفسی داشت و داکتران گفته بودند که بیماری‌اش چندان جدی نیست و نیازی برای رفتن به بیرون از کشور را ندارد."

این کودک برای ۵۵ روز در شفاخانه بستری شده و به گفته پدرش هر روز از بهبود وضعیت او برای این مرد گزارش می‌دادند و در آخرین روز در حالیکه انتظار داشت پسرش طوری از شفاخانه بیرون ببرد که بهبود یافته، اما پیکر بی‌جانش را تسلیم دادند.

این بار نخست نیست که از چنین رخدادی شکایت می‌شود، اما خانواده صمیم از نهادهای عدلی می‌خواهد تا برای پایان تکرار چنین فاجعه‌ای داکترانی را که در برابر بیماران غفلت می‌کنند مجازات کنند.

XS
SM
MD
LG