لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

نمایندگان افغانستان برای اشتراک در نشست چین انتخاب شده اند


 ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان از آماده شدن فهرست نمایندگان این کشور برای شرکت در نشستی با حضور گروه طالبان در چین خبرداده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفته که این فهرست در مشورت با اقشار مختلف کشور آماده شده است.

در همین حال شورای عالی صلح افغانستان راه‌اندازی این نشست را فرصتی مناسب برای زمینه‌سازی مذاکرات صلح و گفتگوهای بین‌الافغانی دانسته واز آن استقبال کرده است.

​در حالی که تا هنوز زمان دقیق برگزاری نشست چین مشخص نیست، ریاست جمهوری افغانستان از آمادگی برای حضور نمایندگان حکومت این کشور در نشست پیکنگ خبر داده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفته که فهرست افرادی که قرار است در این نشست شرکت کنند، در مشورت با گروه‌های مختلف آماده شده است.

او افزود: "حکومت افغانستان یک لیست همه‌جانبه و همه‌شمول، که در مشورت با گروه‌های سیاسی صورت گرفته، آماده کرده است. الی این‌که تاریخ نشست پکن روشن شود، این افراد به نمایندگی از اقشار مختلف و دولت افغانستان در نشست تفاهم که صورت می‌گیرد آنها حضور خواهند داشت."

اما آقای صدیقی مشخص نکرد که چه کسانی در ترکیب این هیئت حضور خواهند داشت و از سوی دیگر نشست پیکنگ چه زمانی برگزار خواهد شد.

انتظار می‌رفت این نشست امروز دوشنبه در پیکنگ برگزار شود، اما حالا مشخص نیست که دقیقا چه زمانی برگزار خواهد شد. دلیل تعویق برگزاری این نشست روشن نیست.

شورای عالی صلح افغانستان اگرچه در مورد فهرست تهیه شده اظهار بی‌خبری می‌کند، اما تأکید دارد که از این شورا نیز برای شرکت در نشست چین دعوت شده است.

اسدالله زائری، سخنگوی این شورا برگزاری نشست چین را بخاطر زمینه‌سازی برای مذاکرات صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی فرصتی خوب دانست.

او افزود: "برگزاری نشست پکن و این‌که چین به عنوان یک کشور تاثیرگذار و یک کشوری که مناسبات نیک با افغانستان دارد ابتکار را که در ارتباط به پروسه صلح و آغاز گفت‌وگوهای بین حکومت افغانستان و طالبان به خرج داده از آن استقبال می‌کنیم و واکنش ما مثبت است."

این در حالی است که به تازگی مرکز تحقیقاتی موسوم به فارین بریف مستقر در استرالیا از رسیدن نمایندگان گروه طالبان به چین خبر داده، اما یکی از سخنگویان این گروه این خبر را رد کرده است.

گفته می‌شود که بررسی زمینه‌های برقراری آتش‌بس در افغانستان و مذاکرات صلح بین افغانها برای پایان جنگ هجده‌ساله این کشور مشمول برنامه این نشست خواهد بود.

این در حالی است که پیش از این یک منبع دولتی به رادیو آزادی گفته بود که در نشست پیکنگ ​نمایندگان حکومت افغانستان شرکت نخواهند کرد.

نمایندگان حکومت افغانستان در نشست پیکنگ شرکت نخواهند کرد

پیش از این نشست نمایندگان امریکا، چین، روسیه و پاکستان در مورد صلح افغانستان به روز جمعه در مسکو برگزار شد.

XS
SM
MD
LG