لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

انعکاس مطالب مربوط به افغانستان در برخی روزنامه های جهان


  • اندیپندنت

روزنامه فارسی اندیپندنت به اظهارات عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در مورد مبارزه با گروه‌های طالبان، القاعده و داعش تمرکز کرده است.

آقای عبدالله در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" همچنان تأکید کرده که برای ریشه کن کردن گروه‌های تروریستی در افغانستان، نیرو های این کشور خیلی نیازمند حمایت ناتو استند.

وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در اجلاس هفته گذشته شان در بروکسل به حمایت درازمدت از نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ میلادی تعهد سپردند.

یک مقام ناتو که خواسته نامش گرفته نشود، به رادیو آزادی گفت که مصارف سالانه نیروهای امنیتی افغان پنج میلیارد دالر می‌شود که بخش بزرگ آنرا ایالات متحده امریکا می‌پردازد.

روزنامه به نقل از نجیب حقجو از آگاهان سیاسی افغانستان نوشته که می‌گوید، در حال حاضر هم مانند ۱۸ سال پیش، افغانستان به کمک و حضور نظامیان خارجی نیاز دارد تا در حمایت این نیروها، با گروه‌های تروریستی بجنگد و آنها را ریشه کن سازد.

آقای حقجو اما می‌گوید، اگر ناتو و نیروهای بین‌المللی بدون مشورت با مردم و رهبران حکومت افغانستان تصمیم به خروج بگیرند، بزرگترین اشتباه تاریخی را انجام خواهند داد، زیرا به باور این آگاه سیاسی، گروه‌‌های تروریستی نیرومند تر و فعال ‌تر از گذشته شده‌اند و جنگ با آنها نیاز به مبارزه‌‌ای سنگین و طولانی دارد.

  • میلیتری تایمز

روزنامه میلیتری تایمز در مورد نشست بین الافغانی چین، مطلبی را نشر کرده است. انتظار می‌رفت نشست پکن در همین هفته برگزار شود.

میلیتری تایمز به نقل از مقام های آگاه گزارش داده که این نشست به تعویق افتاده است.

بر اساس گزارش‌ها، پکن در روز های سه‌شنبه و چهارشنبه یعنی امروز و فردا میزبان این نشست می‌بود، اما حالا از تاریخ تازه جزئیات داده نشده است.

به نوشته روزنامه، نشست پکن قرار بود به دنبال دیدار نماینده‌های امریکا، روسیه، چین و پاکستان برگزار شود.

این مقام‌ها در مسکو توافق کردند که رسیدن به صلح در افغانستان، تنها از راه گفت‌وگو ممکن است.

در ادامه به آغاز دوباره گفت‌وگوهای رو در رو میان امریکا و نماینده‌های طالبان هم اشاره شده است.

میلیتری تایمز همچنان نوشته، هنگامی که نشست بین‌الافغانی به میزبانی چین برگزار شود، از ماه جولای به اینسو نخستین نشست میان افغان‌ها خواهد بود.

شماری از سیاسیون و گروهی از مقام‌های حکومت افغانستان در نشست دوحه که در هفتم و هشتم جولای برگزار شده بود، با طالبان گفت‌وگو کردند.

تمامی اشتراک کننده‌های نشست دوحه به کاهش خشونت‌ها موافق شدند.

رئیس جمهور اشرف غنی از گذشته با نشست‌هایی که رهبری و مالکیت آن به دست افغان‌ها نباشد، مخالفت کرده است، اما میلیتری تایمز نوشته که حالا آقای غنی گفته که نماینده هایش را به نشست پکن می‌فرستد.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان هم به رادیو آزادی تأیید کرد که نماینده‌های حکومت افغانستان در نشست پکن حضور خواهند داشت و فهرست شرکت کننده‌ها، همه شمول خواهد بود.

روزنامه میلیتری تایمز همچنان نوشته که به نمایندگی از طالبان، ملا عبدالغنی برادر معاون این گروه در نشست چین اشتراک خواهد کرد.

اما طالبان این گزارش‌ها را که گویا ملا برادر در این نشست حضور خواهد داشت، رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG