لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

سرخط: افغانها این بار جواب انگشت پاکستان را با مشت می‌دهند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی و تحلیل حملات راکتی پاکستان به کنر و کشته شدن ابوبکر بغدادی رهبر گروه دولت اسلامی معروف به "داعش" پرداخته‌اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله خود نوشته است که پاکستان از سال‌ها پیش به این سو نه تنها برای منافع خود و متحدینش به وسیله شماری افغانها آتش روشن کرد، بلکه گاهگاهی بر خاک افغانستان نیز حمله کرده است.

سرمقاله افزوده که آن کشور همواره در طور خط دیورند برخی خیزش‌ها داشته و در مناطق ولایت‌های کنر، ننگرهار، پکتیا و کندهار نیز حملات راکتی کرده است که با واکنش جدی مردم و نیروهای امنیتی افغان مواجه شده است.

اما به باور سرمقاله‌نویس سرخط، نیروهای امنیتی افغان و مردم در پیوند به اقدامات غیر قانونی پاکستان واکنش تند نشان داده‌اند اما این بار افغان‌ها، به تعبیر نویسنده، پاسخ "انگشت را با مشت" می‌دهند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود نوشته از چند روز به این سو حملات راکتی پاکستان به کنر ادامه دارد که به گفته مسئولان این ولایت، تاکنون سه تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.

به نظر ویسا، در این مورد به چند نکته باید توجه شود: اول این‌که دفاع مستقلانه از حاکمیت ملی کشور به زور و اراده مردم ممکن است، هیچگاه با تکیه به نیروهای بیگانه این کار ممکن نیست و مثال برجسته آن وضعیت کنونی افغانستان است.

به باور سرمقاله‌نویس ویسا، حکومت برای تحکیم حاکمیت ملی و امتیاز با امریکا تفاهمنامه امنیتی را امضا کرده است. نویسنده افزوده که استدلال حکومت افغانستان برای امضای این تفاهمنامه به تعبیر نویسنده "همه بی‌معنی و بی‌نتیجه" بوده است.

  • هیواد

روزنامه هیواد در سرمقاله خود نوشته که افغانها بیشتر از هر ملت دیگر از کشته شدن رهبر گروه داعش استقبال می‌کند، زیرا به باور سرمقاله‌نویس گروه "جنایتکار داعش" مصروف "جنایات بزرگ جنگی" در افغانستان است و افغانها را در هر جا حتی در مساجد هدف قرار می‌دهند.

در سرمقاله همچنان گفته شده است که گروه داعش برای اولین بار فعالیت‌هایش را در سال ۲۰۱۵ میلادی به نام "شاخه خراسان" در افغانستان آغاز کرد و به همین دلیل کشته شدن بغدای در سطح جهان استقبال می‌شود.

به باور سرمقاله‌نویس هیواد، کشته شدن ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش برای وضعیت افغانستان منطقه و جهان مثبت است، اما بر روحیه جنگجویان داعش تأثیر ناگواری داشته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه دولتی افزوده است در حالی که نگرانی‌های جدی از فعالیت گروه داعش در افغانستان وجود دارد اما این گروه در افغانستان نیست و نه هم گروه داعش کدام روابط مذهبی، فرهنگی و زبانی با افغانها دارد.

اما به گفته سرمقاله‌نویس هیواد، این کشورهای "دشمن" است که یک گروه دیگر را به نام داعش در افغانستان برای پیشبرد اهداف خود "جابه‌جا" کرده‌اند و از طریق "پاکستان، روسیه و پشت پرده انگلیس" گروه داعش را به حملات تروریستی تشویق می‌کنند.

سرمقاله هیواد در ادامه افزوده است که اگرچه روسیه چنین "آوازه‌هایی" پخش کرده که ممکن است این گروه در افغانستان تهدیدی برای ثبات و امنیت آن کشور است، اما بیشتر اعضای گروه داعش ملیشه‌های پاکستانی یا جنگجویان ناراضی ازبکستان هستند و به همین دلیل حکومت افغانستان اظهار امیدواری می‌کند که گروهی به نام داعش از این کشور نابود شود.

XS
SM
MD
LG