لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

اعتراض‌های لبنان، صدراعظم این‌کشور را از مقامش کنار زد


سعد حریری صدراعظم کشور لبنان
سعد حریری صدراعظم کشور لبنان

به دنبال اعتراض‌های گسترده در لبنان، سعد حریری صدراعظم این‌کشور از مقامش کناره‌گیری کرد.

حریری سه شنبه در سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت، زمان آن فرا رسیده تا به بحران در لبنان نقطه پایان گذاشته شود.

اعتراض‌های ضد حکومتی برای دو هفته در لبنان ادامه یافت، اما تلاش‌های دولت با وجود ارائه بسته‌های اصلاحات، کارساز واقع نشد.

صدراعظم لبنان و شرکای حکومتی‌اش روی یک بسته اصلاحات توافق کردند

  • بن‌بست

صدراعظم ۴۹ ساله، واژه "بن‌بست" را هنگام اعلام کناره‌گیری‌اش پس از اعتراض‌های گسترده در لبنان به کار برد.

حریری در یک سخنرانی تلویزیونی شام سه شنبه (۲۹ اکتوبر) گفت، تلاش‌هایش در ۱۳ روز گذشته به نتیجه نرسید از این رو او از مقامش کنار می‌رود.

او افزود: "در این مدت تلاش زیادی کردم تا راهی دریابم، تا به صدای مردم گوش بدهم و کشور را از خطرهای اقتصادی، امنیتی و اجتماعی محافظت کنم. امروز از شما پنهان نمی‌کنم، به یک بن‌بست رسیدم. زمانش فرا رسیده تا تکان بزرگی را تجربه کنیم و با بحران روبه‌رو شویم. به دیدن رئیس جمهور میشل عون می‌روم تا استعفایم را به او و مردم لبنان پیشکش کنم."

  • آغاز ماجرا

لبنان از هفدهم اکتوبر شاهد اعتراض‌های ضد حکومتی بود.

ماجرا از این‌جا آغاز شد که حکومت بر کاربران شبکه‌های "واتس‌اپ" و سایر خدمات پیام‌های کتبی، مالیه بیشتر اعلام کرد.

این کار سبب شد تا اعتراض کننده‌های خشمگین به جاده‌ها بر آیند و در برابر فساد اداری و بحران اقتصادی دست به تظاهرات بزنند.

جریان تظاهرات در شهر بیروت لبنان
جریان تظاهرات در شهر بیروت لبنان

اعتراض‌ها برای روز‌ها ادامه یافت و مردم جاده‌ها و شاهراه‌ها را بستند. تنها این نه؛ بلکه مکتب‌ها، پوهنتون‌ها، بانک‌ها، دفتر‌ها و تقریباً تمامی کشور در این مدت فلج شد.

حالا کاری که میشل عون رئیس جمهور لبنان به دنبال کناره‌گیری سعد حریری باید انجام دهد، معرفی صدراعظم جدید آن‌کشور به پارلمان است.

اعتراض کننده‌ها در گذشته گفته بودند که تنها کناره‌گیری یک یا چند تن کافی نیست و باید تمامی حکومت به‌خاطر ارتکاب فساد گسترده مالی کنار رود.

لبنان یکی از کشورهای شرق میانه است که حدود شش میلیون جمعیت دارد، اما اقتصاد ضعیف و موجودیت فساد اداری، لبنان را به یکی از کشورهای بزرگ قرضه گیرنده در جهان مبدل ساخته است.

XS
SM
MD
LG