لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

سرخط: 'طالبان پیشنهاد صلح حکومت را می‌پذیرند' 


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل
  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله خود با عنوان "طالبان پیشنهاد صلح حکومت را می‌پذیرند"، نوشته که پس از توقف گفت‌وگوهای صلح امریکا و گروه طالبان، حکومت افغانستان برای آغاز گفت‌وگو با این گروه طرح جدیدی ارائه کرده که براساس آن گفت‌وگوها در سطح کشور، منطقه و جهان در نظر گرفته شده است.

به‌نظر سرمقاله‌نویس سرخط، حالا حکومت افغانستان در مورد صلح موضع نیرومند و مناسبی دارد و این امید وجود دارد که هرگاه طرح پیشنهادی حکومت افغانستان اجرا شود، ممکن است صلح پایدار تامین شود.

به باور روزنامه، اگر گروه طالبان از این فرصت هم استفاده نکند و "به حرف کشورهایی مانند پاکستان عمل کنند"، این "فرصت طلایی" را هم از دست خواهد داده و افغانستان در آتش سوزنده جنگ باقی خواهد ماند.

روزنامه دولتی با اشاره به طرح پیشنهادی حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح نوشته است که اگر گروه طالبان آتش‌بس را بپذیرند، روشن می‌شود که تا چه حدی به صلح متعهد است.

  • اصلاح

به باور سرمقاله‌نویس اصلاح، آتش‌بس می‌تواند زمینه را برای تأمین صلح پایدار هموار کند و خشونت‌ها را به‌طور "بی‌سابقه" کاهش دهد.

روزنامه می‌افزاید که آتش‌بس نه‌تنها دروازه صلح را باز می‌کند، بلکه راه را برای این هموار می‌کند که گروه طالبان ثابت کنند که مستقل است.

  • دنیا

روزنامه غیردولتی دنیا با بررسی نگرانی‌ها از فعالیت گروه دولت اسلامی معروف به "داعش" افزوده که شماری از خانواده‌های اعضای این گروه در ولایت شمالی فاریاب مستقر می‌شوند.

به باور نویسنده دنیا، در شماری از مناطق روابط مذهبی زمینه را برای آن مساعد می‌کند که ساکنان محلی به خواست داعش لبیگ بگویند و برای اعضای این گروه جا بدهند.

روزنامه می‌افزاید که اگر فکر شود که داعش "گروهی بیگانه" است و در افغانستان جای ندارد، این "فکری نادرست" است. نویسنده دنیا استدلال می‌کند که اگر این دیدگاه درست می‌بود، گروه داعش از ابتدا نمی‌توانست به افغانستان راه پیدا کند.

به‌باور نویسنده روزنامه، داعش به این دلیل به افغانستان راه یافت که در برخی از مناطق این کشور "زمینه فکری" برای این گروه مساعد بود و ملا امامان همین مناطق با این گروه همکاری گسترده کرده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی با اشاره به رویدادهای جنایی، دزدی و قتل در کابل، این شهر را "شهر بی‌پرسان" خوانده و افزوده که رویداد‌های جنایی روزانه در کابل در مقایسه با گذشته افزایش یافته است.

نویسنده آرمان ملی انتقاد کرده که اگرچه نیروهای امنیتی و دفاعی از دلایل افزایش جرایم جنایی در پایتخت آگاهی دارند، اما برای کاهش میزان چنین جرایم اقدامی جدی نمی‌کنند.

به باور روزنامه، این عمل ضعیف به قیمت دارای و جان مردم تمام شده و در هر روز یک رویداد این‌چنینی در شهراتفاق می‌افتد. آرمان ملی ادامه این وضعیت را "نگران‌کننده و ترسناک" دانسته است.

XS
SM
MD
LG