لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

محمد عبدالله: شرکت درمالوگ ۴۷ هزار عکس رای‌دهندگان را قابل بررسی تشخیص داده


محمد عبدالله​ عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
محمد عبدالله​ عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

محمد عبدالله​ عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته که شرکت درمالوگ ۴۷ هزار عکس رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری را قابل بررسی تشخیص داده و به این کمیسیون فرستاده است.

آقای عبدالله روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که این عکس‌ها تکراری، زیر سن و ناقص تشخیص شده است. به گفته او، هنوز تصفیۀ آرای دارای اطلاعات بیومتریک از لحاظ انگشت‌نگاری و موردهای دیگر به پایان نرسیده است.

براساس اظهارات اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، قرار بود روند تصفیۀ آرا از سوی شرکت درمالوگ ۵ روز قبل به پایان رسد.

اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ۵ روز پیش گفته بودند که روند تصفیۀ آرای دارای اطلاعات بیومتریک در پایان آن روز به پایان می‌رسد، اما با گذشت ۵ روز امروز پنجشنبه اعضای این کمیسیون در نشست خبری‌یی اعلام کردند که شرکت درمالوگ تنها ۴۷ هزار مورد مربوط به مشکلات فنی عکس رای‌دهندگان را به این کمیسیون فرستاده است.

محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات در این نشست گفت که این ۴۷ هزار مورد مربوط به عکس‌ تکراری، عکس زیر سن و دیگر مشکلات مربوط به عکس می‌شود.

به گفتۀ آقای عبدالله، پس از تصفیۀ آرای دارای اطلاعات بیومتریک از لحاظ انگشت‌نگاری و کودهای مربوط به قبل از وقت و پس از وقت زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، روند تفتیش آرای قابل ملاحظه آغاز می‌شود.

او افزود: "موضوعاتی که در آن بحث شصت تکراری است و کاربرد کودهای خارج از زمان رای‌دهی یعنی پیش از ساعت هفت و بعد از ساعت ۵ است. قرار وعده و تأکیداتی که ما داشتیم آنها باید موضوعات بعدی را تا ختم امروز به ما روان کنند."

آقای عبدالله تأیید می‌کند که کار بررسی آرا دچار سکتگی شده است.

تأخیر پی‌درپی در شمارش، جمع‌بندی و تصفیۀ آرا شماری از تکت‌های انتخاباتی را نیز نگران کرده است.

داوود سلطان‌زوی، ناظر تیم انتخاباتی دولت‌ساز می‌گوید که تأخیر تقویم انتخاباتی برای آنان نگران کننده است.

او افزود: "اما همی تمام موضوع تقویم برای تشویش برانگیز است و هر قدر که پروسه تال می خورد تشویش مردم اضافه‌تر شده می‌رود و زمینه‌ها برای هر گونه توطعه مساعد تر شده می‌رود و همین برای مردم تشویش برانگیز است."

محمدیونس نواندیش، ناظر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی می‌گوید عملکرد ضعیف شرکت درمالوگ این تیم را نگران کرده است.

او افزود: "زمانی که یک کمپنی محاسبه می‌کند مدت کار خود را، نمی‌تواند که این قدر زیاد متفاوت باشد که حتا روزها روزها تفاوت کند، می‌تواند که چند ساعت در محاسبه تفاوت بیاید. به این دلیل قابل تشویش است و امیدوار هستیم که این نقیصه به زودی رفع شود و ما منتظر بودیم که بدانیم دلیل این تاخیر چه است؟."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شد و بر اساس آخرین جدول زمانی کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج ابتدایی این انتخابات به تاریخ ۲۳ عقرب و نتایج نهایی آن به تاریخ ۱۵ قوس اعلام می‌شود.

XS
SM
MD
LG