لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

'مبارزه با دهشت‌افگنی' و 'صلح'؛ هدفِ دیدار عبدالله و میدودف


عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت افغانستان با دیمیتری میدودف صدراعظم روسیه
عبدالله عبدالله رئیس اجراییه حکومت افغانستان با دیمیتری میدودف صدراعظم روسیه

عبدالله عبدالله و دیمیتری میدودف، دیشب در حاشیه نشست صدراعظمان سازمان همکاری شانگهای در تاشکند پایتخت ازبیکستان ملاقات کردند.

آقای عبدالله در توییترش این ملاقات را بسیار سازنده خوانده است و همچنان خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از صدراعظم آن‌کشور، این دیدار را زمینه خوب گفتگو‌ها در مورد افغانستان گزارش داده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، در ملاقات با دیمیتری میدودف صدراعظم روسیه روی روابط دوجانبه، تجارت، انتخابات، روند صلح و مبارزه با دهشت‌افگنی صحبت کرد.

آقای عبدالله در این مورد دیشب در توییترش نوشت.

با آنکه رئیس اجرائیه افغانستان ملاقاتش با صدراعظم روسیه را بسیار سازنده عنوان کرده است اما جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نکرده است.

عبدالله عبدالله و دیمیتری میدودف برای اشتراک در هژدهمین نشست صدراعظمان سازمان همکاری شانگهای به تاشکند پایتخت ازبیکستان سفر کرده اند.

ملاقات آنها در حاشیه این نشست، دیروز انجام شد.

از سوی دیگر خبرگزاری تاس روسیه به نقل از دیمیتری میدودف صدراعظم روسیه نوشته که در ملاقات با عبدالله عبدالله، زمینه خوبی برای بحث در مورد پیشرفت‌ها در افغانستان داشت.

او همچنان گفته که افغانستان در تأمین امنیت و ثبات در منطقه نقش مهمی را دارد و افزوده که روسیه وضعیت افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند.

براساس گزارش تاس، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در مورد تحولات اخیر در افغانستان به صدراعظم روسیه معلومات داد و برای دیدار با او از دیمیتری میدودف ابراز سپاس کرد.

مسکو در ۲۵ ماه اکتوبر میزبان نشست چهارجانبه میان نماینده‌گان روسیه، ایالات متحده، چین و پاکستان بود.

هیئت طالبان در مسکو
هیئت طالبان در مسکو

خبرگزاری تاس گزارش داده که در این نشست چهارجانبه روی ازسرگیری مذاکرات صلح افغانستان بحث شد.

مسکو در سیزدهم ماه سپتمبر سال جاری میزبان یک هیئت دفتر سیاسی طالبان در قطر هم بود.

در این دو نشست، کسی به نماینده‌گی از حکومت افغانستان اشتراک نکرده بود.

اما به نوشته خبرگزاری تاس، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در ملاقاتش با صدراعظم روسیه از مسکو به‌خاطر حمایت‌اش از روند صلح افغانستان ابراز سپاس کرده است.

او به دیمیتری میدودف اطمینان داده است که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بالای روابط میان کابل و مسکو تاثیری نخواهد گذاشت.

خبرگزاری تاس به نقل از عبدالله عبدالله نوشته که ممکن نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در چند روز یا هفته دیگر اعلام شود که بدون درنظر داشت آن فضای دوستی و همکاری میان روسیه و افغانستان مستحکم باقی خواهد ماند.

رئیس اجرائیه افغانستان در حاشیه نشست صدراعظمان سازمان همکاری شانگهای همچنان با برخی مقامات دیگر هم ملاقات کرده که در آن صدراعظم‌های ازبیکستان، قرغزستان، قزاقستان، تاجیکستان و معاون اول رئیس جمهور ایران شامل اند.

روسیه، چین، هند، پاکستان و کشورهای آسیای میانه، عضو سازمان همکاری شانگهای اند در حالی‌که افغانستان، ایران، منگولیا و بلاروس به حیث ناظر در این سازمان شامل اند.

XS
SM
MD
LG