لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

کمیسیون انتخابات: تمام آمادگی‌ها برای بازشماری آرا گرفته شده است


نشان کمیسیون انتخابات
نشان کمیسیون انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تمام آمادگی‌ها برای بازشماری آرا گرفته شده است.

اورنگ‌زیب، عضو این کمیسیون به روز شنبه در نشست خبری‌یی در کابل گفت که برای اعلام نتایج ابتدایی در ۲۳ عقرب، کمیسیون مستقل انتخابات هیچ گونه مشکل تنخیکی ندارد.

اما شماری از نهادهای ناظر بر روند انتخابات می‌گویند که با درنظرداشت مشکلات فرا‌راه کمیسیون مستقل انتخابات، ممکن اعلام نتایج ابتدایی یک بار دیگر به تاخیر بیافتد.

کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که از نگاه تخنیکی اعلام نتایج انتخابات در بیست و سوم عقرب ممکن است.

اورنگ زیب یکی از کمیشنران این کمیسیون می‌گوید که آماده‌گی‌های کامل برای بازشماری آرا گرفته شده اند.

عکس جنبه تزئینی دارد
عکس جنبه تزئینی دارد

او افزود: "از نگاه تخنیکی من مشکلی را نمی‌بینم که نتایج ابتدایی انتخابات در زمان تعیین شده اعلام نشود. کمیسیون برای بازشماری شماری از مراکز نیز آماده است و این بازشماری در دو تا سه‌-‌روز می‌تواند انجام شود."

به گفتۀ آقای اورنگ زیب پاسخ‌های پرسش‌های تخنیکی که از سوی کمیسیون به درمالوگ سپرده شده بودند دوباره به کمیسیون مستقل انتخابات رسیده اند و این کمیسیون مصمم است پس از بحث تخنیکی آن را با مردم به روز یکشنبه در میان بگذارد.

اما تاخیر در سپردن گزارش تصفیه آرا از سوی کمپنی درملوگ به کمیسیون انتخابات، موجودیت برخی مشکلات فنی در این گزارش و بطی بودن کار کمیسیون انتخابات نگرانی‌های را به وجود آورده است که ممکن تقویم اعلان نتایج انتخابات بار دیگر نقض شود.

یوسف رشید رئیس اجرایوی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا» در این باره به رادیو آزادی گفت: "با توجه به تجارب گذشته، کمیسیون در برخی کار ها و وعده های خود کوتاه آمده است، اگر این بار از گذشته آموخته باشد و کار ها را خوب مدیریت کند امیدواری وجود دارد اما مشکلات و موانع وجود دارند، ممکن نتایج ابتدایی انتخابات در ۲۳ ماه عقرب اعلان نشود."

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

آقای رشید افزود: "کمیسیون باید با پلان خوب منابع خود را مدیریت کند و هیئت خود را برای بررسی صندوق های مشکوک به ولایات بفرستد."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان برگزار شد، بر اساس تقسیم اوقات قبلی قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات دو هفته پیش در ۲۷ میزان اعلان شود اما کمیسیون در عملی کردن این تقویم کوتاه آمد.

حالا بر اساس تقسیم اوقات جدید، قرار است نتایج ابتدایی در ۲۳ عقرب و نهایی در ۱۵ قوس اعلان شود.

XS
SM
MD
LG