لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

عبدالله: برای دست‌یافتن به صلح باید همه طرف‌ها به ارادۀ مردم پابند باشند


عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان در هژدهمین نشست سران حکومت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای با تأکید بر پایبندی بر اصل اراده و خواست مردم در روند صلح می‌گوید، رفاه منطقه‌یی کشورهای حوزۀ سازمان همکاری‌های شانگهای به صلح و ثبات در افغانستان پیوند دارد.

هژدهمین نشست سران حکومت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای امروز شنبه در تاشکند، پایتخت ازبیکستان برگزار شد.

در این نشست، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی که به نماینده‌گی از حکومت افغانستان شرکت کرده بود گفت که برای دست یافتن به صلح باید همه طرف‌ها به خواست و ارادۀ مردم پابند باشند.

رئیس اجرائیه با آن که ازتلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح سخن گفت اما خواهان ساختن یک راهبرد و یا استراتیژی منطقه‌ای برای مبارزه با هراس‌افگنی شد.

او افزود: "رفاه منطقه‌ای سازمان همکاری‌های شانگهای به صلح و ثبات در افغانستان پیوند دارد. بنا بر این لازم است تا به صورت مشترک و سازنده برای حل چالش‌های مشترک منطقه در حالی که ما برای یافتن راه‌حل صلح‌آمیز، عادلانه و با عزت جنگ پایان جنگ تلاش می‌کنیم؛ کار نماییم."

آقای عبدالله در این نشست تأکید کرد که افغانستان در خط اول مبارزه با تهدید تروریزم فرامرزی و بین‌المللی قرار دارد و نیروهای دفاعی افغانستان با مجموعه‌‌ای از گروه‌های دهشت‌افگن با پیوندهای منطقه‌ای و بین‌المللی که تهدید مشترک به همۀ کشورهای جهان، به ویژه کشورهای منطقه است، در حال جنگ هستند.

در همین حال مجیب شریف، آگاه روابط بین‌الملل به رادیوی آزادی می‌گوید که نشست سازمان همکاری‌های شانگهای فرصتی خوبی برای افغانستان است تا از آن در آوردن اجماع منطقه‌ای برای مبارزه با هراس‌افگنی استفاده کند.

او افزود: "من فکر می‌کنم آقای عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان وقتی که در آنجا شرکت می‌کند، بدون شک با پلانی ممکن رفته باشد و مهمترین نقاطی را که وضعیت فعلی افغانستان دچار آن است، در این جلسه با همه شریک ساخته شود و از آنها کمک هماهنگ شده خواسته شود."

آقای عبدالله این گفته‌ها را در حالی ابراز می‌کند که پیش از این حکومت افغانستان جزئیات طرح هفت ماده‌یی برنامۀ صلح‌اش را با رسانه‌ها در میان گذاشت.

در این برنامه صلح حکومت افغانستان شرط آتش‌بس یک ماه با طالبان نیز شامل است.

XS
SM
MD
LG