لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

تبصره برخی روزنامه‌های جهان در مورد رویداد تخار و تیم کریکت افغانستان


  • اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در شمارۀ اخیر خود با اشاره به انفجار یک ماین در ولایت تخار که در نتیجه آن نُه شاگرد مکتب کشته شدند، در یک مقاله می‌نویسد، این اطفال در نتیجه انفجار ماین زمانی کشته شدند که پیاده به سوی مکتب می‌رفتند.

روزنامه از قول خلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیۀ تخار می‌نویسد که گفته است، آن منطقه تحت کنترول طالبان مسلح قرار دارد و زمانیکه نیروهای افغان عملیات پاکسازی آن منطقه را آغاز کردند، طالبان ماین‌ها را جاسازی کرده اند.

به نوشته اندیپندنت، سخنگوی پولیس تخار گفته است، این اطفال از نُه تا دوازده سال عمر داشتند و به گفته وی چهار تن آنها متعلق به یک خانواده طالبان بوده اند.

اما سید حفیظ الله فطرت رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در شمالشرق این کشور به رادیو آزادی گفت، همۀ این اطفال به خانواده‌های غیر نظامی افغان متعلق بوده اند.

ماین‌های جابجا شده، انفجارات و منازعات مسلحانه در افغانستان از چندین دهه به اینسو قربانی می‌گیرد که بخشی از این قربانیان را افراد ملکی به شمول زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان "یوناما" در نُه ماه نخست سالجاری میلادی بیش از ۲۵۰۰ فرد ملکی در افغانستان کشته و بیش از ۵۵۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند که انفجارات انتحاری و غیر انتحاری دلیل اساسی آن بوده است.

تقریباً همزمان با کشته شدن نُه شاگرد مکتب در نتیجه انفجار یک ماین در ولایت تخار در شمال افغانستان، ولسوالی سرحوضه ولایت پکتیکا در جنوبشرق افغانستان نیز صحنۀ انفجار یک ماین بود که در نتیجه آن هفت فرد ملکی باشندۀ این ولسوالی، کشته شدند.

  • جامیکا گلینر

روزنامه جامیکا گلینر چاپ کشور جامیکا، در شمارۀ اخیر خود با نشر یک مطلب به ورزش کریکت در افغانستان پرداخته، در بخشی از آن می‌نویسد، در هفته جاری تیم کریکت ویست اندیز به هند رسید، تا سه مسابقۀ بین‌المللی بیست آوره و یک مسابقۀ یک روزۀ بین‌المللی را در برابر تیم افغانستان انجام دهد.

به نوشته روزنامه تیم ویست اندیز می‌داند، افغانستان با وصف آنکه یکی از جوان‌ترین تیم‌های بین‌المللی کریکت در سطح جهان محسوب می‌شود، یک رقیب خطرناک و آشنا با شرایط نیمه قارۀ هند خواهد بود.

روزنامه جامیکا گلینر می‌نویسد، فیل سایمنس که تازه به حیث مربی تیم ویست اندیز تعیین شده گفته است، اطلاعات در مورد تیم رقیب یک امر مثبت است. به گفته وی ورزشکاران افغان جوان و بانرژی اند و می‌توانند هرکسی را آشفته و مضطرب سازند.

فیل سایمنس قبل از آنکه به حیث مربی ویست اندیز تعیین شود، به حیث مربی تیم کریکت افغانستان کار می‌کرد. وی بعد از مسابقات جام جهانی کریکت امسال در ماه جولای که افغانستان در همه مسابقاتش در آن بازنده شد، از مقامش به حیث مربی تیم افغانستان کنار رفت.

XS
SM
MD
LG