لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

ارگ: وزارت خارجه نیازمند اجرای اصلاحات گسترده است


نزدیک به دو هفته پس از استعفای صلاح‌الدین ربانی از وزارت خارجه، ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که به اصلاحات گسترده در این وزارت نیاز است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز یکشنبه (۱۲ عقرب) در کابل به خبرنگاران گفت که حکومت از کارکرد وزیر پیشین امور خارجه "راضی نبود".

آقای صدیقی "دلایلی" هم در این مورد وجود دارد که می شود در مورد آنها "با جزئیات صحبت کرد". به گفته او، وزارت خارجه در زمان آقای ربانی در تحقق اهداف این وزارت "نارسایی و مشکلاتی" داشته است.

سخنگوی رئیس جمهوری گفت: "در این وزارت حرکت خوبی ندیدیم. ارزیابی ما این بود که در این نهاد حرکت به وجود بیاید. برای دست یافتن به این هدف نیاز است که برنامه اصلاحی عملی شود."

"تورم تشکیلاتی"، "نسپردن کار به اهل آن"، "مداخلات شخصی و حزبی"، موجودیت چالش‌ها در امور قنسولی و سفارتخانه‌ها از مواردی هستند که به گفته آقای صدیقی، نیاز به اصلاحات گسترده دارند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای صدیقی می‌گوید که برنامه‌های اصلاحی در دو مرحلۀ "فوری" و "درازمدت" در وزارت خارجه اجرا خواهد شد.

سخنگوی رئیس جمهوری تأکید می‌کند که وزارت خارجه باید در زمینه گسترش روابط سیاسی و اقتصادی افغانستان با کشورهای منطقه و جهان به مرکز تقویت همکاری‌ها مبدل شود.

صلاح‌الدین ربانی وزیر امورخارجه پیشین افغانستان نزدیک به دو هفته پیش به دلیل آنچه "فضای نامطلوب کاری در حکومت وحدت ملی" خواند، از سمتش استعفا کرد.

آقای ربانی در استعفانامه خود گفته بود که "زیر شعار اصلاحات برخورد تبعیض‌آمیز" صورت می‌گرفت که به گفته او به وحدت ملی آسیب می‌رساند.

تلاش‌ رادیو آزادی برای دانستن نظر آقای ربانی و منابع نزدیک به او در مورد اظهارات آقای صدیقی به نتیجه نرسید.

اما پیش از این ریاست اجرائیه دستآوردهای پنج‌ساله صلاح‌الدین ربانی را در وزارت خارجه "چشمگیر" خوانده بود.

XS
SM
MD
LG