لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

انعکاس موضوعات افغانستان در برخی روزنامه‌های جهان


  • یورو ایشیا ریویو

نشریه یورو ایشیا ریویو، بر اساس گزارشی "دیده‌بان حقوق بشر" مقاله‌ای را به نشر رسانده است.

در مقاله آمده است نیرو‌های خاص افغان که از سوی ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا "سی آی ای" حمایت می‌شوند، در عملیات‌شان، مرتکب تخطی‌های شده و اعمال "ظالمانه" از آن‌ها سر زده است.

مقاله می‌افزاید، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که به تازگی منتشر کرده گفته که نیروهای افغان سلسلۀ از "اعدام‌های خودسرانه" و سایر تخطی‌ها را مرتکب شده‌اند.

مقالۀ یورو ایشیا ریویو در ادامه می‌نویسد، نیروهای خاص افغان در عملیات شبانه مرتکب کشتار غیر نظامیان شده، سبب ناپدید شدن جبری بازداشت شده‌ها گردیده و بر مراکز صحی به این بهانه که جنگجویان افراطی در آن معالجه می‌شوند، حمله می‌کنند.

یورو ایشیا ریویو در این مقاله هم‌چنان می‌نویسد، در عملیات شبانه و حملات هوایی قوای افغان در دو سال گذشته، تلفات غیر نظامیان در افغانستان به طور حیرت‌انگیز افزایش یافته است.

دیده‌بان حقوق بشر، در گزارش ۵۳ صفحه‌ای خود حوادث اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی تا شش ماه اول سال ۲۰۱۹ در افغانستان را بررسی کرده‌است.

بر اساس گزارش، نیروهای امنیتی افغان که تحت ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا «سی آی ای» فعالیت می‌کنند، به تخطی‌های دست زده اند که از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر جنایات جنگی خوانده شده‌است.

گزارش، از ایالات متحده امریکا می‌خواهد که با حکومت افغانستان یکجا، برای انحلال و خلع سلاح هرچه زودتر نیروهای اقدام کنند که فراتر از چوکات قوای رسمی افغان فعالیت می‌کنند.

نشریه یورو ایشیا ریویو در این مقاله به تخطی‌های مکرر و نقض حقوق بشری طالبان نیز اشاره کرده‌است.

در جمع این تخطی‌ها حملات بی‌رویۀ طالبان هم شامل است که در نتیجۀ آن تعدادی زیادی از غیر نظامیان کشته و یا زخمی می‌شوند.

اما به نوشتۀ نشریه، حملات "ظالمانۀ" طالبان به هیچ وجه تخطی‌های نیرو‌های افغان و امریکایی را در عملیات‌های شبانه و هوایی در این کشور، توجیه کرده نمی‌تواند.

وزارت دفاع افغانستان همیشه گفته که آن‌ها در جریان عملیات نظامی مصونیت غیر نظامیان را در نظر گرفته و برای جلوگیری از نقض حقوق بشری دست به اقدامات جدی زده اند.

  • گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا مقالۀ در باره کشته شدن ۹ شاگرد مکتب در نتیجۀ انفجاری در ولسوالی درقد تخار به نشر رسانده‌است.

محمد جواد هجری سخنگوی والی تخار به رادیو آزادی گفت، انفجار ماین روز شنبه در روستای طاهریان در ولسوالی درقد زمانی رخ داد که شاگردان مکتب ابوذر غفاری از آن‌جا می‌گذشتند.

او گفت، منطقه تحت کنترول طالبان بوده و آن‌ها نمی‌توانند در مورد این حادثه، تحقیق کنند.

گاردین در این مقاله از قول سمونمل معراج‌الدین سادات فرمانده پولیس تخار می‌نویسد: "این کودکان از ۱۰ تا ۱۵ سال عمر داشتند."

آقای سادات طالبان را مسئول این حادثه می‌داند.

به نوشتۀ گاردین شورشیان طالبان در ماه اکتوبر بر چند ولسوالی و مناطق تخار به شمول شهر تالقان مرکز این ولایت حملات گسترده را راه اندازی کردند، اما نیرو‌های امنیتی افغان حملات‌شان را عقب زدند.

به نوشتۀ روزنامه جنگجویان مخالف اکثر اوقات بمب و ماین را در مسیر کاروان‌های نیروهای امنیتی افغان در کنار سرک جابه‌جا می‌کنند.

اما در انفجار این ماین‌ها و سایر حملات طالبان، اکثراً غیر نظامیان کشته و زخمی می‌شوند.

XS
SM
MD
LG