لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

حمدالله محب:‌ روحیه جنگ عقیدتی در طالبان باقی نمانده است


حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به تازگی طرح هفت ماده‌ای صلح را با طالبان اعلان کرد که بر بنیاد آن، از این گروه خواسته شده تا در صورت توافق صلح خشونت‌ها را متوقف کند و تضمین نماید که تمامی عوامل جنگ جاری نیز از بین برده خواهد شد.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان هنگام ارائه این طرح گفت، مواد مخدر عامل بزرگ جنگ جاری و منبع اصلی تمویل مالی طالبان مسلح است، از همین رو نیاز است تا طالبان تضمین کنند که پس از توافق صلح کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر نیز متوقف می‌شود.

او گفت:‌ "در برخی زیادی موارد جنگ افغانستان جنبه عقیدوی ندارد و روحیه جنگ عقیدتی در طالبان باقی نمانده است. رهبری طالبان سه نوع جنگ را به پیش می‌برند: یک تعداد آنان کسانی اند که در پی قدرت هستند، تعداد دیگر آنان در قاچاق دست دارند. نه تنها قاچاق تریاک و چرس، بلکه انواع مخدرات. بطور مثال طالبان در تخار در قاچاق شراب، قاچاق اسلحه و قاچاق انسان دست دارند. در اینجا جنگ جاری با نام عقیده صورت می‌گیرد، اما در عقب آن مسایل دیگری وجود دارد."

در تازه ترین گزارش اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان (سیگار) هشت عامل به عنوان بزرگترین تهدیدها در برابر امنیت و ثبات افغانستان یاد شده و در میان این هشت عامل، مواد مخدر پنجمین منبع تهدید در برابر صلح و ثبات افغانستان نام برده شده است.

آرشیف، کوکنار در ولایت هلمند
آرشیف، کوکنار در ولایت هلمند

سیگار گفته که با توجه به تمرکز دهاقین در مناطق ناامن بالای کشت کوکنار، تمویل گروه‌های جنگجو با پول به دست آمده از مواد مخدر و ضعف نهادهای دولت افغانستان در مبارزه با آن، مواد مخدر می‌تواند در آینده نیز صلح و ثبات افغانستان را به چالش بکشد.

خالد پشتون عضو پیشین ولسی جرگه و تحلیلگر سیاسی با اشاره به پیوستن شماری از قوماندانان طالبان با گروه داعش می‌گوید، اگر به مشکل مواد مخدر راه حل اساسی جستجو نشود، این مواد به منبع تمویل مالی گروه داعش مبدل خواهد شد و جنگ افغانستان پس از صلح با طالبان نیز ادامه خواهد یافت.

او گفت:‌ "بیشترین تمویل مالی جنگ طالبان با پول مواد مخدر صورت می‌گیرد. طالبان مردم را به کشت آن تشویق می‌کنند و هم در قاچاق آن کمک می‌کنند. موضوع مواد مخدر باید ضمیمه موضوع صلح باشد. حال که گفته می‌شود تعداد زیاد اعضا و رهبران طالبان با داعش یکجا شده‌اند، امکان آن وجود دارد که یک تعداد طالبان صلح کنند و تعداد دیگر آنان با داعش یکجا شوند و با پول به دست آمده از مواد مخدر جنگ را دوام خواهند داد. از همین رو خواست ما این است که موضوع مواد مخدر باید رکن اساسی مذاکرات صلح باشد."

متهم شدن طالبان از سوی حکومت افغانستان به دست داشتن در کاروبار مواد مخدر در حالی است که این گروه پیش از این با نشر یک اعلامیه دست داشتن خود در کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را رد کرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG