لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون افغانی به‌گونه غیرقانونی به کود ۹۱ منتقل شده است


ساختمان کابل پارلمان افغانستان
ساختمان کابل پارلمان افغانستان

رئیس کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه گفته که یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون افغانی به گونه غیرقانونی به کود ۹۱ منتقل شده است.

محمدعظیم محسنی به رادیو آزادی گفت که پس از مصرف پول این کود، این مبلغ را از کودهای دیگر بودجه دولت، بدون طی مراحل قانونی به این کود منتقل کرده است.

وزارت مالیه کرده که پول از کودهای دیگر به این کود منتقل شده، اما در مورد مبلغ آن توضیح نداده است.

کود ۹۱ مخصوص ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه است.

​در سند بودجه ملی در جریان سال ۱۳۹۷، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون افغانی در چهارچوب کود ۹۱ برای ریاست جمهوری ریاست اجرائیه تصویب شده است.

اما اطلاعاتی که در اختیار به رادیو آزادی نشان می‌دهد که برعلاوه این پول، یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون افغانی دیگر از سوی وزارت مالیه به این کود انتقال داده شده است.

محمدعظیم محسنی رئیس کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که این پول را وزارت مالیه به گونه خودسرانه از کودهای دیگر بودجه ملی در اختیار رئیس جمهور و رئیس اجرائیه قرار داده است.

او افزود: "رئیس جمهور و رئیس اجرائیه از کود ۹۱بهره می‌برند، در این کود یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون افغانی اضافه انتقال شده است این عمل خلاف قانون و اصول بودجه است که در تاریخ افغانستان صورت نگرفته است."

به اساس قانون، کود ۹۱ تنها در اختیار رئیس جمهور قرار می‌گیرد که از پول آن در حالات اضطراری استفاده کند.

مشرانو جرگه نیز می‌گوید که شکایت‌های رسیده به این مجلس، حاکی از آن است که تمام پول‌های اختصاص داده شده به رئیس جمهور به مصرف رسیده است.

زلمی زابلی، رئیس کمیسیون سمع شکایات این جرگه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه روزگذشته پذیرفت که از کودهای دیگر دولت به کود اختصاص داده شده به رئیس جمهور پول اضافه کرده است، اما در این مورد توضیح نداد.

زلمی زابلی، رئیس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه
زلمی زابلی، رئیس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه

او افزود: "پول کود ۹۱ از قبل خلاص شده است. سرپرست وزارت مالیه از کودهای دیگر به آن پول منتقل کرده است. سرپرست وزارت مالیه روز گذشته در برابر ما پذیرفت که پول را ما به آن فرستاده‌ایم، اما این کود حالا تنها به رئیس جمهور ارتباط ندارد، بلکه ریاست اجرائیه هم درآن شریک است."

همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه روزگذشته به کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه فراخوانده شده بود تا در خصوص ادعای فساد در این وزارت، قرارداد، پوهنتون امریکایی افغانستان، دادن ملکیت‌های دولت به اتحادیه اروپا و سفارت بریتانیا و فروش بخشی از سیلو به یکی از پوهنتون‌های خصوصی پاسخ بگوید.

وزارت مالیه حالا در این مورد توضیح نمی‌دهد، اما همایون قیومی سرپرست این وزارت روز یکشنبه در نشست کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه گفت که پنجاه درصد پول اختصاص داده شده در سال ۱۳۹۸ به کود ۹۱ را کم کرده است.

منابع ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه حاضر به اظهار نظر در این مورد نشدند.

به گفته مسئولان کمیسیون مالی و بودجه مشرانو جرگه افغانستان، در سال ۱۳۹۸ در چهارچوب کود ۹۱ یک میلیارد و۲۰۰ میلیون افغانی برای رئیس جمهوراختصاص داده شده است.

XS
SM
MD
LG