لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

حکومت افغانستان در نشست 'بین‌الافغانی' چین شرکت می‌کند


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که فهرست ‌شرکت کنندگان نشست میان افغان‌ها در چین در حال نهایی شدن است.

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه (۱۴ عقرب) به رادیو آزادی گفت که نام‌های نمایندگان حکومت، شورای ملی، فعالان مدنی و آگاهان سیاسی در این لیست درج شده‌است.

آقای مینه‌پال تأکید می‌کند که این لیست بسیار جامع است.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان


او گفت: "لیست نزدیک به تکمیل شدن است. این لیست جامع بوده و برای همه قابل قبول خواهد بود. در این لیست نمایندگان حکومت، احزاب، جامعه مدنی و شورای ملی اشتراک خواهند داشت. تعداد آن بعداً اعلام خواهد شد."

اگرچه دوا خان مینه‌پال در مورد تاریخ برگزاری نشست میان افغان‌ها در چین چیزی نمی‌گوید، اما حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان پیش از این گفته بود که روی این نشست پس از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور بحث خواهد شد.

قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۳ ماه عقرب اعلام شود.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، شام دوشنبه با وانگ یی، وزیر خارجه چین، در این مورد صحبت تیلیفونی کرد.

در خبرنامه ارگ در این مورد آمده که دو طرف در باره نشست میان افغان‌ها در پیکنگ گفت‌وگو کردند و وزیر خارجه چین در باره این نشست به رئیس جمهور غنی توضیح داد.

در خبرنامه هم‌چنین آمده که آقای غنی و وانگ یی بر نقش اساسی حکومت و مردم افغانستان در روند صلح تأکید کردند.

گروه طالبان از قبل تأیید کرده که نمایندگان این گروه در این نشست شرکت خواهند کرد.

هرچند تا حالا در مورد برنامه نشست پیکنگ جزئیاتی ارائه نشده، اما برخی منابع معتبر گفته‌اند که این نشست متفاوت‌تر از نشست‌های پیشین خواهد بود.

در همین حال عبدالباقی امین، رئیس "مرکز مطالعات استراتژیک قاصد" می‌گوید که محتوای نشست چین باید زمینه‌ساز آغاز گفت‌وگوهای میان افغان‌ها باشد.

او گفت:‌ "در این هیئت باید کسانی باشند که با طالبان دست‌کم تفاهم بتوانند، نه این‌که طالبان با آنان حساسیت داشته باشند. یا این که به اعضای هیئت موضوع از قبل واضح شود تا به مسایل دیگر نپردازند."

آقای امین می‌گوید که دستور کار نشست میان افغان‌ها در چین باید به گونه تنظیم شود که زمینه را برای کاهش خشونت‌های جاری در افغانستان فراهم کند.

قرار بود که نشست پیکنگ در مورد صلح افغانستان به تاریخ ۲۹ و ۳۰ ماه اکتوبر برگزار شود، اما به دلیل نامعلومی برای زمان نامشخصی به تأخیر افتاد.

XS
SM
MD
LG