لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

نگرانی‌ها در مورد نقش احمد شاه ابدالی در فیلم 'پانی پت'


سانجی دات ستاره معروف سینمای بالیود در این فلم در نقش احمد شاه ابدالی ظاهر شده‌است.
سانجی دات ستاره معروف سینمای بالیود در این فلم در نقش احمد شاه ابدالی ظاهر شده‌است.

سینمای بالیو,د رویداد معروف تاریخی "پانی پت" را در یک فلم داستانی هندی به تصویر کشیده است.

سانجی دات ستاره معروف سینمای بالیوود در این فلم در نقش احمد شاه ابدالی ظاهر شده است و معرفی کوتای از این فلم سه‌شنبه (پنجم اکتوبر) به نمایش گذاشته شد.

این فلم جنگ مشهور پاتی پت را به تصویر کشیده که در سال ۱۷۶۱ میلادی اتفاق افتاد.

سانجی دات با نشر تصویری از خودش در لباس رزمی در نقش احمد شاه ابدالی در توییترش نوشته است، هرجایی‌که سایه می‌افگند، آنجا مرگ نازل می‌شود.

با آنکه قرار است فلم پانی پت در ششم ماه دسمبر امسال در پرده‌های سینما به نمایش گذاشته شود، این فلم در میان افغان‌ها در صفحات اجتماعی بحث برانگیز شده است.

برخی از افغان‌ها در شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرده‌اند که کارگردان اشیتوش گواریکر نقش احمد شاه ابدالی در واقعه تاریخی پانی پت را در این فلم تجارتی چگونه به تصویر کشیده است؟

صحرا کریمی رئیس افغان فلم، نگرانی‌ها و پیش داوری‌ها در مورد این فلم را بیجا خوانده می‌گوید: باید منتظر ماند تا این فلم به نمایش گذاشته شود.

او همچنان به رادیو آزادی گفت: "اصلاً به هیچ عنوان نمی‌توانیم بگویم که چرا این فلم را ساخته اند و این گونه ساخته اند، آن‌ها بودیجه داشتند و از دید خود به قصه احمدشاه ابدالی پرداخته اند. نخست باید منتظر نمایش آن باشیم و پیش داوری نکینم و ما که احمد شاه ابدالی قهرمان ماست چرا در موردش فلم نساخته ایم، زمانیکه ما نسازیم دیگران هر طوری که خواسته باشند می‌سازند."

اشیتوش گواریکر کارگردان فلم پانی پت در توییترش نوشته است که جنگ پانی پت تاریخ را رقم زد و او افتخار دارد که در این مورد فلم ساخته است.

جنگ مشهور پانی پت رویداد تاریخی مهم و مشترک هند و افغانستان است که بر اساس متون تاریخی در جنگ پانی پت ده‌ها هزار نفر کشته شده بودند.

جنگ پانی پت به پیروزی احمد شاه ابدالی انجامیده بود.

احمد شاه ابدالی یا احمد شاه درانی متولد سال ۱۷۲۲ میلادی اساس گذار امپراتوری درانی و بنیانگذار افغانستان نوین خوانده می‌شود که در سال ۱۷۴۷ میلادی پس از کشته شدن نادرشاه افشار، شاهء افغانستان شد.

این نخستین باری نیست که سینمای بالیوود در مورد شخصیت‌های افغانستان فلم ساخته است.

فلم پدماوت که در ۲۰۱۸ میلادی به نمایش گذاشته شد داستان سلطان علاءالدین خلجی با یک ملکه راجپوت هندی را به تصویر کشید.

با آنکه داستان فلم پدماوت تخیلی و بر اساس یک شعر معروف هندی پدماوتی ساخته شده است اما در آن سلطان علاءالدین خلیجی را یک کرکتر منفی معرفی کرده است.

XS
SM
MD
LG