لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۱۱

خانواده‌های کابلی برای انتخاب عروس به مکاتب دخترانه می‌روند


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

برخی از شاگردان مکاتب دخترانه شهر کابل می‌گویند زنان شماری از خانواده‌ها به مکاتب می‌روند تا همسر آینده پسران خود را انتخاب کنند.

یکی از این شاگردان هوسی است که می‌گوید مکتب زندگی‌اش را تغییر داده است.

هوسی به رادیو آزادی گفت زمانی‌که متعلم صنف دوازدهم مکتب بود زنی به کمک یکی از همصنفی‌هایش به دیدنش به مکتب آمد.

او افزود: "خویشاوند همصنفی‌ام به داخل صنف آمد. مرا دید. برای اولین بار ننویم (خواهر شوهر) به دیدن من آمد. بعداً به خانه ما آمد. من در صنف دوازدهم بودم. دختر خردسال بودم. این مسئله را به خانواده‌ام واگذار کردم که آن‌ها نظریات‌شان را بدهند."

هوسی گفت نخست می‌ترسید که اگر آدرس خانه را بدهد، ممکن است با واکنش خانواده‌اش روبه‌رو شود.

حالا دو سال از عروسی هوسی می‌گذرد. او محصل حقوق و علوم سیاسی یکی از مؤسسات عالی خصوصی است و یک فرزند دارد.

هوسی می‌گوید که از ازدواجش راضی است و زندگی بسیار خوشی در کنار همسرش دارد.

او گفت: "در زندگی شخصی‌ام بسیار خوشحال هستم. شریک زندگی من یک جوان تحصیل‌کرده است. ما زندگی آرام و خوشحالی داریم. من از زندگی مشترک خود بسیار راضی هستم."

او افزود: "تجربه‌ای که من دارم، این یک گام نیک است. بخاطری که در قدم نخست از معلم پرسان می‌شود چون بهتر است به جای پرسیدن از همسایه‌های دختر از همصنفی‌هایش پرسیده شود."

از سویی هم شماری از معلمان بازدید از دختران را در مکاتب عرف نادرستی می‌دانند.

آن‌ها می‌گویند این کار می‌تواند بر روند آموزش تأثیر منفی بگذارد.

شکریه یکی از این آموزگاران است. او به رادیو آزادی گفت: "من هنوز هم شاهد این هستم که شماری از خانواده‌ها به مکاتب می‌آیند و اگر دختری را بپسندند، خانه‌اش را پیدا می‌کنند. اما شماری از این دختران به سن قانونی نرسیده‌اند و از هیچ چیزی هم آگاه نیستند."

سیلی شاگرد صنف دوازدهم مکتب رابعۀ بلخی در کابل است. او می‌گوید شماری از خانواده‌ها به همکاری ادارۀ مکتب به دیدن دختران به صنف‌ها می‌روند.

سیلی گفت: "یکی از همصنفی‌هایم بود. در سن بسیار خرد عروسی کرد. یک زن برای دیدنش به داخل مکتب آمد. این کار بر فکر او نیز تأثیر منفی گذاشت. آنان بیشتر بر اساس روابط شخصی می‌آمدند."

اما وزارت معارف صحت چنین خبری را از بنیاد نادرست می‌داند. منابع این وزارت می‌گویند هیچ‌گاهی چنین اتفاقی نیفتاده است.

اگرچه از یک طرف انتخاب دختران در داخل مکاتب با انتقادهایی روبه‌رو شده، اما از سوی دیگر بسیاری از دختران مانند هوسی این کار را ستایش می‌کنند و آن را شیوه مناسبی برای آغاز زندگی مشترک می‌دانند.

XS
SM
MD
LG