لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

ترکیه خواهر ابوبکر البغدادی را دستگیر کرد


خواهر ابوبکر البغدادی
خواهر ابوبکر البغدادی

ترکیه می‌گوید خواهر ابوبکر البغدادی رهبر کشته شده گروه دولت اسلامی داعش را دستگیر کرده است.

مقامات ترکیه می‌گویند خواهر بزرگ رهبر کشته شده گروه دولت اسلامی ابوبکر البغدادی در ولایت حلب در شمال شرق سوریه در منطقه اعزاز که تحت تسلط ترکیه قرار دارد بازداشت شد.

خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتد پرس از قول یک مقام بلند رتبه ترکی که نخواسته نامش افشا شود نوشته اند که می‌گوید خواهر ۶۵ ساله البغدادی رسمیه عواد با شوهر و عروسش روز ۴ نومبر با پنج طفل در حالی دستگیر شدند که در یک تریلر اقامت داشتند.

در باره خواهر بغدادی معلومات زیاد در دست نیست و او آنقدر مشهور نبود ولی مقامات ترکیه می‌گویند که شاید معلومات مهم استخباراتی در نزد او باشد.

مقامات ترکی که خبر بازداشت خواهر البغدادی را به رسانه‌ها تأیید کردند، دستگیری وی را برابر با یافتن یک معدن طلا مهم خوانده اند و پیشرفت بزرگ دانسته اند.

هر چند رسمیه عواد در رهبری داعش کدام نقش نداشت اما مقامات ترکی امیدوارند که در مورد چگونگی فعالیت های این گروه معلومات زیادی استخباراتی را از وی به دست آورند.

خواهر ابوبکر البغدادی با شوهر و عروسش
خواهر ابوبکر البغدادی با شوهر و عروسش

رئیس دفتر روابط رئیس جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان، فخرالدین التن بازداشت خواهر البغدای را یک مثال دیگری از پیروزی های عملیات ترکیه در مبارزه علیه تروریزم خوانده است.

ترکیه در اوایل سپتمبر عملیاتی هوایی و زمینی را بر علیه کردها در شمال شرق سوریه آغاز کرد. گروه کردهای که در این منطقه سوریه تحت حمایت امریکا فعالیت می‌کرد، به ادعای ترکیه یک جز از حزب کارگران کردستان است که ترکیه آن را گروه تروریستی حساب می‌کند.

ترکیه می‌گوید این عملیات را به خاطر تصفیه این مناطق آغاز کرده و می‌خواهد یک منطقه امن را در اینجا تشکیل بدهد و سه و نیم میلیون مهاجر سوریه‌ای را که در خاک ترکیه به سر می‌برند به این منطقه انتقال بدهد.

بغدادی که از سال ۲۰۱۴ به این سو رهبر گروه داعش بود روز ۲۶ اکتوبر در شمال شرق سوریه در ولایت ادلب در عملیات قوای خاص امریکا کشته شد.

بعد از کشته شدن او یک فرد دیگر بنام ابو ابراهیم الهاشمی القریشی به حیث رهبر نو این گروه تعیین شده است.

هر چند گروه داعش در چند سال اخیر در عملیات نظامی تحت رهبری امریکا در سوریه و عراق کنترول خود را از دست داده است، اما این گروه هنوز هم یک تهدید بشمار می‌رود و به گفته مقامات امریکایی داعش هنوز هم در عراق، سوریه، افغانستان و کشورهای دیگر حضور دارد.

XS
SM
MD
LG