لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

دیجتال ژورنال از مصرف ۱۳۲ میلیارد دالر در افغانستان نوشته است


برخی از روزنامه‌های جهان
برخی از روزنامه‌های جهان
  • دیجتال ژورنال

نشریه دیجتال ژورنال در مورد گزارش سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان، مطلبی را نشر کرده که در آن به مصرف ۱۳۲ میلیارد دالر در افغانستان پرداخته شده است.

نشریه به استناد گزارش سیگار نوشته است که این پول به شمول بخش امنیت، حکومتداری خوب، کمک‌های بشری، امور ملکی بالای ۹ بخش به‌مصرف رسیده است که تنها ۱۱۴ اعشاریه ۱۷ میلیارد آن در بخش بازسازی افغانستان مصرف شده است.

دیجتال ژورنال نوشته، تا کنون بیش از ۱۰۶ میلیارد دالر در بخش بازسازی افغانستان تعهد شده که نزدیک به ۸۹ اعشاره ۲ میلیارد آن مصرف شده است.

به باور این نشریه، نزدیک به ۶ میلیارد دالر که زمان تعهد آن تکمیل شده است ممکن هیچ به مصرف نرسد.

دیجتال ژورنال براساس اسناد سیگار نوشته است که پس از تفاهم سیاسی به ۵ اعشاریه ۲ میلیارد دالر دیگر نیاز خواهد بود.

نشریه نوشته است که به این پول بانک جهانی نیز در یک گزارش خود اشاره کرده و گفته که پس از تفاهم سیاسی برای رشد اقتصادی و اجتماعی به پول نیاز خواهد بود.

به گفته اداره سیگار، عواید ناخالص ملی افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی به صفر اعشاریه دو رسید و امسال تا کنون به سه اعشاریه دو رسیده است.

نشریه اظهارات سخنگوی وزارت مالیه افغانستان را یادآوری کرده که گفته است از آغاز سال روان میلادی تا کنون یک‌صد و شصت میلیارد افغانی به‌دست آورده اند.

نشریه دیجتال ژورنال همچنان به استناد منتقدین نوشته که کمک‌های جامعه جهانی در بخش بازسازی افغانستان به‌گونه شفاف به‌مصرف نرسیده است.

نشریه اظهارات نقیب‌الله هاشمی آگاه مسایل سیاسی را نوشته که گفته است، سیاستمداران افغان نتوانسته اند که کمک‌های امریکا را به‌گونه مناسب به مصرف برسانند همزمان کمک‌های امریکا به مقام‌های افغان سپرده نشده که بالای پروژه‌های بزرگ به مصرف برسد.

  • ایروایشیا ریویو

نشریه ایروایشیا ریویو مطلبی را در مورد تهدید بر خدمات صحی (در افغانستان) نشر کرده است.

نشریه نوشته است، گروه طالبان همواره کارمندان و امکانات صحی را در سراسر افغانستان هدف قرار می‌دهند که نه‌تنها باعث شده تا شماری از کارمندان صحی مجبور به ترک وظایف شان شوند بلکه حتٰی در برخی موارد منجر به مسدود شدن مراکز صحی هم شده است.

ایروایشیا ریویو در ادامه نوشته است، این تهدید گروه طالبان دسترسی افراد ملکی به خدمات صحی را محدود ساخته است.

ارقام جمع‌آوری شده در گزارش‌های سالانه ۲۰۱۱ تا سه ماه سال ۲۰۱۹ دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان یا یونما نشان می‌دهد که در این مدت ۴۶۷ حمله بر کارمندان و مراکز صحی در افغانستان صورت گرفته است.

همچنان یونما از ده‌ها قضیه در پیوند به‌حمله، آدم ربایی و بدرفتاری با کارمندان صحی در افغانستان یادآور شده که به گفته ایروایشیا ریویو، ممکن ارقام واقعی بیشتر از آن است که ثبت شده.

XS
SM
MD
LG