لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

نارضایتی‌ها از سیستم جدید درجه‌بندی شاگردان در مکاتب افغانستان


وزارت معارف افغانستان در سال تعلیمی امسال طرزالعمل جدیدی برای مکاتب صادر کرد که بر اساس آن جمع‌بندی نمرات و درجه‌بندی شاگردان در گروه‌های مختلف براساس فیصدی نمرات‌شان اعلی، خوب و متوسط ذکر می‌شود.

اگرچه این سیستم در آغاز با استقبال گرم برخی‌ها مواجه شد، اما پس از امتحانات نیمه سال انتقادهای را نیز به دنبال داشت.

شماری از معلمان و دانش‌آموزان سیستم جدید درجه‌بندی امتحانات در مکاتب را پیچیده و غیرموثر عنوان می‌کنند.

آنان به رادیو آزادی گفتند که درجه‌بندی امتحانات بر اساس دسته‌بندی بر روحیه شاگران شایسته تأثیر منفی گذاشته است.

میلاد هفت سال پی‌هم اول نمرۀ صنف بود. اما در سال هشتم هنگامی که پس از امتحان چهارنیم ماهه اطلاعنامه‌ خود را به خانه می‌برد، با استقبال گرم خانواده‌اش روبه‌رو نمی‌شود.

میلاد علت را تغییر روش درجه بندی در مکاتب از سوی وزارت معارف می‌گوید: "من از درجه‌بندی جدید راضی نیستم، چون در گذشته زمانی‌که برای ما پارچه اول‌نمرگی و یا دوم نمرگی را می‌دادند هرکس درجه‌اش را می‌دانست حال زمانی‌که پارچه را خانه ببرم و بگویم که من در گروه الف قرار گرفته‌ام، به ما می‌گویند که ما چه بفهمیم که تو اول شدی شاید چند تن دیگر هم در گروه الف قرار گرفته باشند."

با اجرایی شدن روش تازۀ درجه بندی در مکتب‌ها اول نمره، دوم نمره و سوم نمره به گونۀ مشخص معلوم نمی‌شود.

وزارت معارف در سال تعلیمی امسال طرزالعمل جدیدی برای مکاتب صادر کرد که بر اساس آن جمع‌بندی نمرات و درجه‌بندی شاگردان در گروه‌های مختلف براساس فیصدی نمرات‌شان اعلی، خوب و متوسط ذکر می‌شود.

اگرچه این سیستم در آغاز با استقبال گرم برخی‌ها مواجه شد، اما پس از امتحانات نیمه سال انتقادهای را نیز به دنبال داشت.

فوزیه معلم مکتبی در شهر کابل به رادیو آزادی گفت که این سیستم بر روحیه شاگران ممتاز تأثیر منفی گذاشته است.

او افزود: "من از این سیستم اصلاً رضایت ندارم. چون بر روحیه شاگرد تأثیر می‌گذارد. شاگردی را که درس می‌خواند و لایق است با شاگردی که بی‌پروا است و هیچ به خود زحمت نمی‌دهد، تفکیک نمی‌توانیم."

براساس طرزالعمل جدید معارف، روش نام نویسی در دفتر حاضری شاگردان نیز تغییر کرده است.

پیش از این اسامی در حاضری مکتب بر اساس رتبه و درجه امتحان آنان از اول نمره تا آخر نوشته ‌می‌شد اما اکنون بر اساس حروف اول نام‌ها نوشته می‌شود.

شماری از معلمان و دانش‌آموزان از تغییر روش نام نویسی در حاضری نیز انتقاد دارند.

اما صدیق پتمن کارشناس مسایل تعلیمی سیستم درجه‌بندی جدید را یکی از سیستم‌های پیشرفته در جهان عنوان کرده تأکید نمود که وزارت معارف باید در مورد این سیستم به معلمان آموزش بدهد.

صدیق پتمن کارشناس مسایل تعلیمی
صدیق پتمن کارشناس مسایل تعلیمی

او گفت: "سیستم فعلی درجه بندی که وزارت معارف عملی می‌کند یک سیستم مدرن است که در تمام دنیا مروج است، سیستم سابق اکنون از سیستم معارف بیرون شده فواید این سیستم این است که شما می‌توانید در یک صنف چندین شاگرد را به درجه الف داشته باشید و یا هم یک شاگر می‌تواند در برخی مضامین درجه الف بگیرد در برخی مضامین درجه ب بگیرد و در برخی مضامین هم درجه ج بگیرد معارف اگر موفق شود کار خوب است."

از سوی هم نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف هدف از تغییر روش سنتی درجه‌بندی شاگردان در امتحانات با روش جدید درجه بندی را تقویت روحیه شاگردان عنوان کرده می‌گوید که نا رضایتی برخی معلمین و متعلمین ناشی از نابلدی با سیستمی است که به مرور و زمان قناعت‌شان حاصل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG