لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

روزنامه‌های کابل، از سردی روابط کابل و اسلام‌آباد نوشته اند


برخی از روزنامه‌های چاپ کابل
برخی از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل، در بیشتر مطالب تحلیلی خود به‌بررسی توقف فعالیت بخش کنسولی سفارت پاکستان در کابل و احضار سفیر افغانستان در اسلام‌آباد پرداخته‌اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله خود با ذکر این نکته که "اسلام‌آباد هیچگاهی برخورد خوب و مناسبی با افغانستان نداشته است" نوشته که در این اواخر یک‌بار دیگر راهکار خود را تندتر کرده و در کنار بخش سیاسی برضد افغان‌ها دست به اقدامات نظامی زده است.

روزنامه در سرمقاله افزوده است که پاکستان چندی قبل دادن ویزا به افغان‌ها را محدود کرد و همزمان حملات راکتی را بر ولسوالی "ناری" (ولایت کنر ) انجام داد که این کار با واکنش تند نیروهای افغان و مردم افغانستان روبه‌رو شد.

به باور سرمقاله‌نویس، همچنین نه تنها سفارت پاکستان در کابل تا مدت نامعلومی صدور ویزا به افغان‌ها را متوقف کرده بلکه دفتر خود را نیز مسدود کرده است.

سرخط افزوده که اداره استخبارات پاکستان (آی‌اس‌آی) عاطف مشعل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرده که این برخورد غیردیپلماتیک است.

به باور سرمقاله‌نویس سرخط، هر زمانی‌که فشارهای سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای به‌خاطر افغانستان بر پاکستان وارد شده است، آن کشور در برابر دولت افغانستان روش جدی را برگزیده است.

سرخط افزوده که حالا که قرار است حکومت افغانستان در گفتگوهای آینده صلح نقش مهم و قوی داشته باشد و در این بخش از قبل طرح صلح را با برخی شرایط آن مطرح کرده است، پس پاکستان یکبار دیگر تلاش خواهد کرد که نقش خود را در این پروسه تقویت کند و حکومت افغانستان را به‌حاشیه براند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته است که سه روز قبل سفیر افغانستان در اسلام‌آباد به دفتر (آی‌اس‌آی) رفته و در آنجا "بازرسی بدنی" شده و همچنین "برخورد نادرستی" با او صورت گرفته است.

ویسا افزوده است که این‌جا چند نکته است که هیچ کسی به آن توجه نکرده است. از نظر نویسنده، موضوع نخست این است که سفیر چرا به دفتر استخبارات آن کشور می‌رود؟ به نظر ویسا، این خود "توهینی" به افغانستان است که سفیرش از سوی اداره استخباراتی یک کشور احضار می‌شود.

به باور سرمقاله نویس ویسا، سفیر افغانستان خلاف عرف دیپلماتیک به دفتر سازمان اطلاعات نظامی پاکستان می‌رود. به تعبیر روزنامه، آقای مشعل خودش به خود و افغانستان "توهین" کرده است.

به باور سرمقاله‌نویس ویسا، پاکستان به این دلیل چنین برخورد می‌کند که محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله "امتیازی" را به حکومت پاکستان داده‌اند که در هفتاد سال گذشته حکومت‌های قبلی یک‌دهم آن را نداده بودند.

سرمقاله‌نویس ویسا معتقد است که رئیس جمهور غنی در سفرش به پاکستان به مرکز اردوی آن کشور رفت و غرور اردوی افغانستان را "به پای اردوی پاکستان ریخت". به نوشته روزنامه، آقای غنی تفاهمنامه‌هایی را با پاکستان امضا کرد و اجازه گرفتن سیم خاردار، ایجاد ده‌ها پاسگاه و تاسیسات در امتداد خط دیورند را به پاکستان داد.

  • هیواد

اما روزنامه دولتی هیواد نوشته است که احضار سفیر افغانستان از سوی سازمان استخبارات نظامی پاکستان و برخورد نادرست با او، اقدامی خلاف همه اصول دیپلماتیک است.

هیواد افزوده که حکومت افغانستان این ادعای پاکستان را هم بررسی می‌کند که گفته است تهدیدی متوجه زندگی دیپلمات‌های پاکستانی در افغانستان است. نویسنده هیواد این ادعای دولت پاکستان را "بهانه خنده‌آور" خوانده است.

این روزنامه دولتی همچنین مدعی شده که که گروه طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر، "گروه‌های جنگی پاکستان هستند". براساس ادعای این روزنامه، این گروه‌ها "تحت امر پاکستان به مردم عادی به‌خصوص زنان و کودکان حملات تروریستی" می‌کنند.

XS
SM
MD
LG