لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

مکتب‌های خصوصی خلاف مقررۀ معارف فعالیت می‌کنند


نشان کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری
نشان کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری

براساس گزارش کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری، مکتب‌های خصوصی خلاف مقررۀ معارف فعالیت می‌کنند.

مسئولان این کمیته روز چهارشنبه در نشست خبری‌ای گفتند که بیشتر موردهای مقررۀ وزارت معارف در تأسیس و فعالیت مکتب‌های خصوصی در نظر گرفته نمی‌شود.

به گفتۀ آنان، در تأسیس و فعالیت مکتب‌های خصوصی‌ فساد اداری نیز وجود دارد.

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری روز چهارشنبه در نشست خبری‌ای در کابل پنجمین گزارش نظارتی خود از بخش معارف را با رسانه‌ها شریک کرد.

بر اساس یافته‌های این گزارش، مکتب‌های خصوصی بیشتر موردهای مقررۀ وزارت معارف در بخش تأسیس و فعالیت مکتب‌های خصوصی را اجرا نمی‌کنند.

مسئولان این کمیته می‌گویند بیشتر مکتب‌ها با آن که شرایط تأسیس مکتب خصوصی در بخش ساختمان و کیفیت درسی را ندارند، جواز دریافت کردند و بدون رعایت مقررۀ معارف فعالیت می‌کنند.

در گزارش کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری آمده که مکتب‌های خصوصی خلاف مقررۀ وزارت معارف از دانش‌آموزان‌ حق‌التدریس دریافت می‌کنند و برای توجیۀ این کار می‌گویند که بازار آزاد است.

AFGHANISTAN SCHOOL PUNISHMENTS
AFGHANISTAN SCHOOL PUNISHMENTS

یکی از موردهای دیگر تهیۀ نصاب درسی از سوی مکتب‌های خصوصی است که خلاف مقررۀ معارف و در مغایرت با نصاب تعلیمی این وزارت قرار دارد.

میوند روحانی، رئیس دارالانشاء کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیۀ فساد اداری می‌گوید، برخی مکتب‌های خصوصی گرایش شدید مذهبی تدریس می‌شود و حتا مضمون‌های علوم طبیعی را "اسلامی‌سازی" کرده‌اند.

آقای روحانی گفت که در روند ایجاد و فعالیت مکتب‌های خصوصی فساد اداری وجود دارد.

او افزود: "فساد وجود دارد. آنها خودشان اعتراف می‌کنند و می‌گویند که شیرینی گفته پیش می‌رویم. یعنی خود موجودیت مکتبی که بر اساس مقرره نباشد، آسیب‌پذیری را نشان می‌دهد، یعنی به این معنی که یک آسیب‌پذیری وجود دارد."

آقای روحانی می‌گوید که نظارت وزارت معارف از فعالیت مکتب‌های خصوصی "ضعیف" است.

در گزارش کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیۀ فساد اداری آمده است که مقررۀ موسسات تعلیمی خصوصی عملی و قابل اجرا نیست و این مقررۀ "سخت‌گیرانه" زمینۀ فساد را فراهم می‌کند.

وزارت معارف می‌گوید که در مقررۀ قبلی این وزارت در بخش موسسات خصوصی مشکلاتی وجود داشت و آنان این مقرره را بازنگری کردند که به‌زودی تصویب و نافذ خواهد شد.

نوریه نزهت، سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "مصوبۀ قبلی ما مشکلاتی داشت، اما مقررۀ جدید فعلا به وجود آمده و در مقررۀ جدید اصلاحاتی را به میان آورده‌ایم که به زودی ارسال خواهد شد."

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیۀ فساد اداری در بارۀ سفارش‌های این کمیته در پیوند به آسیب‌پذیری‌های وزارت معارف در برابر فساد اداری می‌گوید که برخی از سفارش‌ها به گونۀ کامل تطبیق شده و برخی دیگر در حال تطبیق شدن است.

XS
SM
MD
LG