لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

وزارت دفاع: هراس‌افگنان از خاک افغانستان وارد تاجکستان نشده اند


تصاویر از حمله گروه داعش بر یک پوسته امنیتی در تاجیکستان
تصاویر از حمله گروه داعش بر یک پوسته امنیتی در تاجیکستان

وزارت دفاع افغانستان آن ادعای تاجکستان را رد می‌کند که گفته است هراس‌افگنان با گذشتن از خاک افغانستان بر یک پوسته‌ مرزی این کشور حلمه کرده اند.

وزارت دفاع می‌گوید که حمله در خاک تاجکستان انجام شده است و هراس‌افگنان نیز در بیرون از خاک افغانستان به‌سر می‌برده اند.

مقام‌های تاجکستانی دیروز ادعا کرده بودند که گروهی از افراد مسلح وابسته به گروه داعش از خاک افغانستان داخل تاجکستان رفته اند و به یک پوستۀ مرزی این کشور حمله کرده اند.

وزارت دفاع افغانستان می گوید، هیچ شواهدی نیست تا ثابت کند که هراس افگنانی که بر یک پوستۀ مرزی تاجکستان حمله کرده اند، از خاک افغانستان به آن جا رفته باشند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت:

"تروریستان در بیرون از افغانستان بودند و جنگ هم در خاک تاجکستان صورت گرفته است، ادعای مقام های تاجکستان در این باره با شواهد عینی هیچ مطابقت ندارد. یعنی از خاک افغانستان به تاجکستان حمله نشده است."

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

با آن که وزارت دفاع تحرکات گروه داعش در شمال افغانستان را رد نمی‌کند، اما می‌گوید که در حال حاضر این گروه در افغانستان با شکست مواجه شده است.

مسؤولان این وزارت می‌گویند، گروه‌های هراس‌افگنان در افغانستان پناه‌گاه ندارند و پناه‌گاه‌های این گروه‌ها در بیرون از فغانستان است.

ابن در حالیست که مقام‌های تاجکستانی به روز چهارشنبه ادعا کردند که گروهی از افراد مسلح وابسته به گروه داعش از خاک افغانستان به تاجکستان رفته و بر یک پوستۀ مرزی این کشور حمله کردند.

نیروهای مرزی تاجکستان گفته اند، مهاجمان ۲۰ تن بودند که به تاریخ ۳ نومبر از ولسوالی قلعۀ ذال ولایت کندز در افغانستان به قبادیان تاجکستان رفته بودند.

بر بنیاد گزارش‌ها، یک زن نیز شامل این گروه بود که از این میان ۱۵ تن از مهاجمان در این حمله کشته شدند.

مقام‌های تاجکستانی گفته اند که ۵ تن از این افراد بازداشت شده اند.

باری عارض، یکی از این آگاهان به رادیوی آزادی می‌گوید، هیچ بخش ولسوالی قلعۀ ذال کندز و در عموم مناطق شمال شرقی افغانستان نزدیک به تاجکستان در کنترل گروه داعش نیست و بیشتر گروه طالبان در این مناطق فعالیت دارد.

تصاویر از حمله گروه داعش بر یک پوسته امنیتی در تاجیکستان
تصاویر از حمله گروه داعش بر یک پوسته امنیتی در تاجیکستان

او افزود: "شواهد موثقی وجود ندارند که مسالۀ داعش در مرز با تاجکستان را به گونۀ روشن ثابت کند. این گروه در حال حاضر جهانی است که گاه گاهی بر برخی کشورهای آسیایی و اروپایی هم حمله می‌کنند. بناءً این به‌این معنا نیست که مرکزهای داعش در همسایه‌گی آن کشورها است."

آقای عارض در کنار این به آن حملۀ گروه داعش در تاجکستان اشاره می‌کند که در آن بایسکل‌سواران اروپایی هدف قرار گرفته بودند.

وی می‌گوید، این موضوع ثابت می‌کند که داعش در تاجکستان فعالیت دارد.

این در حالیست که گروه داعش تا به حال مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG