لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۷

هیئتی که در نشست صلح چین اشتراک می‌کند، از دولت افغانستان نمایندگی می‌کند


آرشیف: هیئت صلح طالبان
آرشیف: هیئت صلح طالبان

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتژیک می‌گوید، هیئتی که از آدرس افغانستان در نشست صلح چین اشتراک می‌کند، فراگیر خواهد بود و از دولت نمایندگی می‌کند.

در همین حال شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که به دلیل حساسیت زمانی، گروه طالبان و دولت افغانستان انعطاف‌پذیری نشان داده اند و با هم گفت‌وگو می‌کنند.

این روزها بحث نشست صلح چین میان هیئت افغانستان و طالبان در رسانه‌های افغانستان داغ است و تا هنوز تاریخ برگزاری این نشست اعلام نشده است و معلوم نیست که کی‌ها از آدرس حکومت و گروه‌های سیاسی در این نشست اشتراک خواهند کرد.

با این وجود حکومت افغانستان می‌گوید، هیئتی که از آدرس افغانستان در این نشست اشتراک می‌کند، از دولت افغانستان نمایندگی خواهد کرد.

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتژیک به روز پنج‌شنبه در نشستی در کابل در این باره گفت: "یک تعداد بسیار محدود می‌رود، در محور و زیر چتر دولت افغانستان می‌رود و به نمایندگی از دولت افغانستان می‌رود. اما همگی در آن دخیل می‌باشند."

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان
وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان

آقای عمر افزود: "آنان امیدوارند که نشست صلح چین سرآغاز یک گفتمان مشخص بین دولت افغانستان و گروه طالبان باشد."

در همین حال شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که به دلیل حساسیت زمانی و حساسیت موضوع گروه طالبان و دولت افغانستان انعطاف‌پذیری نشان داده و حاضر به گفت‌وگو شده اند.

انتظار خادم، آگاه سیاسی به رادیوی آزادی می‌گوید، با آن که حاضرشدن دولت افغانستان و گروه طالبان به گفت‌وگوی مستقیم اقدام نیک است، اما در این نشست نمایندگان گروه‌های سیاسی و اپوزیسیون دولت نیز باید حضور داشته باشند.

انتظار خادم، آگاه سیاسی
انتظار خادم، آگاه سیاسی

او افزود: "رهبری حکومت در این گونه مجالس گپ خوب است اما باید به شکلی به پیش برود که توافق اپوزیسیون را هم داشته باشد، در غیر آن با مشکل مواجه می‌شود و این گونه نشست‌ها آهسته آهسته از هم می‌پاشد."

نزدیک به دو هفته است که بحث نشست صلح چین مطرح شده است، اما بر اساس خواست حکومت افغانستان زمان برگزاری این نشست به تعویق افتاده است و تا به حال مشخص نیست که این نشست به کدام تاریخ برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG