لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

جیمی فلای خواستار تضمین آزادی رسانه‌ها در تاجیکستان شد


جیمی فلای رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی (چپ) حین مصافحه با امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در شهر زوریخ سویس.
جیمی فلای رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی (چپ) حین مصافحه با امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در شهر زوریخ سویس.

رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی خواستار فعالیت آزاد و بدون هراس خبرنگاران این رادیو در تاجیکستان شد.

جیمی فلای رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در دیدار با امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان گفت که این رادیو به بلندترین معیارهای ژونالیزم پا‌یبند است و از این معیارها به‌خاطر تهدیدات و ارعاب از جانب حکومت، عدول نخواهد کرد.

فلای با رحمان به روز پنجشنبه (۷ نومبر) در شهر زوریخ سویس دیدار کرد.

وزارت خارجۀ تاجیکستان پنجشنبه هفتۀ گذشته (۳۱ ماه اکتوبر) از تمدید کامل جواز فعالیت ۱۸ خبرنگار و کارمند رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در این کشور خودداری کرد.

این وزارت به شش خبرنگار این رادیو برای شش ماه و به یکی دیگر برای سه ماه اجازه فعالیت داده است.

کیومرث عطا، خبرنگار بخش تاجکی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در پراگ پایتخت جمهوری چِک به نقل از سازمان‌های خبرنگاری می‌گوید که حکومت تاجیکستان از جواز فعالیت خبرنگاران به عنوان وسیلۀ فشار کار می­‌گیرد.

او گفت:"تمام سازمان‌های خبرنگاری در داخل و بیرون از تاجیکستان باور دارند که حکومت تاجیکستان از جواز فعالیت، به عنوان ابزار فشار و سرکوب استفاده می‌کند. به باور این سازمان‌ها، رادیو آزادی به این خاطر به این مشکل روبه‌رو شده است که گزارش‌های این رادیو چالش‌ها را بیان می‌کند، گزارش هایی‌که به نفع حکومت تاجیکستان نیست."

رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی به رئیس جمهوری تاجیکستان هم‌چنین گفته، این وضعیت برایش پذیرفتنی نیست که جواز فعالیت به خبرنگاران این رادیو به شکل گزینشی داده شود و یا این جواز به مدت کوتاه صادر گردد.

فلای گفته است که اگر این مشکل حل نشود، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در بارۀ فعالیت خود در تاجیکستان غور خواهد کرد.

او از رحمان خواسته است که حق دسترسی مردم تاجیکستان را به خبرهای بی­طرفانه و گزارش‌های معتبر تضمین کند.

ریاست جمهوری تاجیکستان پس از دیدار رئیس جمهور امام علی رحمان با جیمی فلای رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در یک بیانیه به نقل از رحمان گفته "شایعات" در بارۀ "لغو" فعالیت رادیو آزادی در تاجیکستان نادرست است.

در این بیانیه گفته شده که تمام ۱۸ کارمند این رادیو که رسماً راجستر هستند آزادانه کار می‌­کنند.

XS
SM
MD
LG