لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۳۵

مجلس کمیسیون و نماینده‌گان نامزدان بی‌نتیجه به پایان رسید


حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، مجلس دیروز جمعه ۱۷ عقرب با نماینده‌گان تکت‌های انتخاباتی، بخاطر یک سلسله مخالفت‌های بی‌نتیجه به پایان رسید.

بخاطر رفع این مخالفت‌ها امروز شنبه بازهم مجلسی برگزار می‌شود.

قرار بود کمیسیون هیئت‌های خود را با صندوق‌های رای برای بازشماری رای‌ها به بعضی ولایات بفرستد. اما بعضی از تکت‌های انتخاباتی با این عمل مخالفت نشان داده و خواهان فسخ تمام رای‌های غیر بیومتریک شده اند.

در نتیجه هیئت‌های کمیسیون به ولایات نرفته و امروز یک بار دیگر بین کمیسیون مستقل انتخابات و نماینده‌گان تکت‌های انتخاباتی بحث صورت می‌گیرد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید مجلس آن با نماینده‌گان تکت‌های انتخاباتی بی‌نتیجه به پایان رسید و طرفین تصمیم گرفتند که امروز شنبه یک بار دیگر صحبت کنند.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در صحبت با رادیو آزادی شام گذشته گفت: "کمیسیون رای‌های غیر بیومتریک را باطل می‌شمارد، ولی اول باید دوباره دیده شوند."

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

او افزود: "۲۴۲۳ محل رای که آنها بر آن اعتراض دارند باید یک بار دیگر شمرده شود، اگر بیومتریک باشد ما کود ریدر داریم که به اساس آن شناخته می‌شوند در غیر آن باطل اعلام می‌شوند. ما باید به هر صورت به صندوق مراجعه کنیم. آنها می‌گویند به صندوق مراجعه نکنید و از همینجا این رای‌ها را باطل اعلام کنید."

خانم نورستانی به رادیو آزادی اظهار داشت تکت‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی و صلح و عدالت اسلامی با آنها ملاقات کرده و متحدانه با کمیسیون مخالفت کرده اند.

فضل غنی حقمل سخنگوی گروه انتخاباتی صلح و عدالت اسلامی تحت رهبری گلبدین حکمتیار شام جمعه به رادیو آزادی گفت: "آنها می‌خواهند که در سرتاسر کشور تمام رای‌ها بازشماری شوند و صرف رای‌های بیومتریک با اعتبار حساب شود."

او افزود: "نه تنها این محل‌ها که کمیسون شمار رای‌های آنها را برملا ساخته تفتیش و بازشماری شوند، بلکه ما می‌خواهیم در تمام افغانستان در تمام محل‌ها رای‌ها از نو حساب شوند زیرا ما به گزارش شرکت درملوگ باور نداریم و ارقام آن برای ما قابل قبول نیست."

درملوگ شرکت آلمانی است که مسئولیت تصفیه آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به آن سپرده شده است.

همچنان فریدون خوزون سخنگوی تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی تحت رهبری رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله شام جمعه به رادیو آزادی گفت: "تا زمانی که به چهار موضوع توجه نشود، هیچ رای نباید باز شماری شود."

او افزود: "درملوگ و کمیسیون تعهد کرده بودند که شش مورد رای‌ها را تصفیه می‌کنند که (عکس‌های تکراری، نشان انگشت تکراری، عکس‌های گرفته شده از روی عکس، جی‌پی‌اس، عکس‌های کهنه و کودکان) جز آن می‌باشد. انتظار ما این‌است تا وقتی که این رای‌ها تصفیه نشده اند پروسه بازشماری و تفتیش آغاز نشود."

آقای خوزون افزود تا وقتی که سرنوشت این موارد معلوم نشده آنها شمارش دوباره و تفتیش را قبول نخواهند کرد.

سید خالد سادات سخنگوی تیم دولت‌ساز تحت رهبری رئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید که این نوع مخالفت‌ها از سوی یک تعداد تکت‌های انتخاباتی یک نوع دخالت در کار کمیسیون مستقل انتخابات می‌باشد.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و شماری از اعضای این کمیسیون
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و شماری از اعضای این کمیسیون

آقای سادات به رادیو آزادی گفت: "آنها وقت کمیسیون مستقل انتخابات را ضایع می‌کنند در پروسه انتخاباتی مداخله می‌کنند و می‌خواهند نتایج انتخابات در وقت آن اعلام نشود. بدون شک این بر نتایج انتخابات تاثیر مستقیم دارد و در چنین حالات شاید نتایج انتخابات به وقت آن اعلام نشود."

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات حوا علم نورستانی به رادیو آزادی گفت: "عدم بازشماری آرا قبلاً هم سبب تاخیر کار انتخابات شده بود و این عمل افغانستان را به سمت بحران سوق می‌دهد."

او گفته است که اجلاس امروز شنبه باید نتیجه بدهد، در غیر آن کمیسیون ارزیابی آرا را شروع می‌کند و تکت‌های انتخاباتی شاکی می‌توانند به کمیسیون شکایات انتخاباتی مراجعه کنند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان برگذار شد و طبق تقسیم اوقات قبلی نتایج ابتدایی آن باید در ۲۷ میزان اعلان می‌شد ولی این کار نشد.

با تقسیم اوقات نو کمیسیون تعهد کرده است که نتایج ابتدایی انتخابات را در ۲۳ عقرب اعلام می‌کند و در ۱۵ ماه قوس نتایج نهای را اعلام خواهد کرد.

گزارش از: سید سمیع عباس

XS
SM
MD
LG