لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

کمیسیون انتخابات روند بازشماری آرای محل‌های رای‌دهی را آغاز کرد


حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات
حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات روند تفتیش و بازشماری آرای بیش از ۸ هزار محل رای‌دهی را آغاز کرد.

دارالانشای این کمیسیون، روز شنبه به خبرنگاران گفت که تلاش می‌شود تا هرچه زودتر این روند تکمیل شود و نتایج اولیه را اعلام کند.

تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی از این کار کمیسیون مستقل انتخابات استقبال می‌کند، اما تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله این روند را تحریم کرده است.

همزمان با مخالفت برخی از تیم‌های انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات روند بازشماری آرای محل‌های رای‌دهی مشخص و این روند در تمام ولایت‌ها اجرا می‌شود.

حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه به خبرنگاران گفت که کمیسیون می‌کوشد که این روند هرچه زودتر تکمیل شود.

مرکز شمارش و تفتیش آرای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
مرکز شمارش و تفتیش آرای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

او افزود: "ما این روند را آغاز کردیم و امروز هیئتی که برای بازشماری تعیین شده کارمندان به ولایت‌ها خواهد رفت. تلاش این است تا تمام محلاتی که به بازشماری رفته در سطح افغانستان بازشماری آن صورت گیرد و آرای سفید از سیاه جدا شود و نتیجه ابتدایی را با شفافیت کامل برای مردم اعلام کنیم."

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید بیشتر محلاتی که آرای آن باید بازشماری شود، در ولایت‌های کابل، ننگرهار، بغلان و کندهار موقعیت دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید تلاش می‌شود که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در زمان مشخص شده یعنی در ۲۳ ماه عقرب اعلام شود.

این اقدام کمیسیون مستقل انتخابات واکنش‌های مثبت و منفی دسته‌های انتخاباتی را برانگیخته است.

از این میان، تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی از آغاز کار بازشماری آرا استقبال کرده، اما دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله این روند را تحریم کرده است.

تیم ثبات و همگرایی با پخش اعلامیه‌ای گفته است تا زمانی که آرای تکراری و آرای به کار رفته پیش از وقت معین و پس از آن تصفیه نشود، بازشماری آرا باید صورت نگیرد.

کمیسیون انتخابات افغانستان در حال آماده شدن برای بازشماری آرا
کمیسیون انتخابات افغانستان در حال آماده شدن برای بازشماری آرا

در همین حال سمیرا رسا سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه (فیفا) می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید نگرانی‌های برخی از تیم‌های انتخاباتی را در نظر بگیرد تا به گفته او اعتماد بر روند انتخابات تقویت شود.

او افزود: "براساس تقویم انتخابات تا حالا باید روند تفتیش و بازشماری آرا خاتمه می‌یافت. حالا که برای اعلان نتایج زمان اندک باقی مانده آغاز تفتیش و بازشماری آرا اقدام خوب است. در کنار آن کمیسیون انتخابات باید به نگرانی‌های تیم‌های انتخاباتی را در نظر بگیرد و با این کار ما در۲۳ عقرب شاهد اعلام نتایج خواهیم بود."

قرار بود که بازشماری آرای محلات مشخص شده، پس از سپردن گزارش شرکت درملوگ هفته گذشته آغاز شود اما شماری از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات مخالف بازشماری آرای محل‌های مشخص شده‌ای هستند.

براساس تقویم تازه کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در ۲۳ ماه عقرب و نتایج نهایی در ۱۵ ماه قوس اعلام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG