لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

روزنامه های کابل روی انتخابات ریاست جمهوری تبصره کرده‌اند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی و تحلیل موضوع بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری پرداخته‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود نوشته که کمیسیون مستقل انتخابات بازشماری آرای حدود هشت هزار محل رأی‌دهی را در حالی آغاز کرده است که تیم‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی، عدالت اسلامی و عدالت و امنیت مخالف بازشماری هستند و آن را غیرقانونی دانسته و تحریم کرده‌اند.

سرمقاله‌نویس روزنامه ویسا هشدار داده است که با توجه به این اعتراضات اگر برای دوام این پروسه تنها تیم اشرف غنی باقی بماند، دشوار خواهد بود که روند این انتخابات بحرانی و "بازی بدنام" انتخابات سال ۲۰۱۴ تکرار نشود.

نویسنده ویسا این پرسش را مطرح کرده که اگر از میان سی و چند میلیون جمعیت افغانستان برنده انتخابات با اخذ کمتر از یک‌ونیم میلیون رأی "با تقلب" بدون هیچ مخالفتی اعلام شود، تا چه حدی می‌تواند مشروعیت داشته باشد؟

روزنامه معتقد است که پاسخ این پرسش روشن است و آن این‌که برای حل این موضوع باز هم پای کسانی به میدان کشیده می‌شود که نویسنده آنها را "بازیگر" خوانده است.

  • دنیا

روزنامه دنیا سرمقاله خود را با این پرسش آغاز کرده است: "آیا می‌دانید که آرای پاک و واقعی چه مقدار است؟"

در ادامه سرمقاله روزنامه دنیا آمده است زمانی که در رابطه به انتخابات صحبت می‌شود، ذهن ما به مسئله آرای پاک و ناپاک مشغول می‌شود، چون در انتخابات افغانستان "آرای تقلبی زیادی استفاده می‌شود" و در گذشته نیز شمار زیادی آرای تقلبی به نام آرای پاک شمارش شده و "با سرنوشت مردم بازی" شده است.

به باور سرمقاله نویس دنیا، در رابطه به شمارش آرا نظریات مختلف اظهار می‌شود، اما شماری از منابع خارجی که انتخابات ریاست جمهوری را از نزدیک نظارت می‌کردند، گفته‌اند که شمار اصلی آرای پاک یک اعشاریه دو میلیون است و بقیه همه آرای استفاده شده "مشکوک، تقلبی و آرای سیاه" هستند که برخی از طرف‌ها در پی پاک شمردن آن‌ها هستند و می‌خواهند تا به نحوی توسط کمیسیون انتخابات آن را مشمول شمارش آرا کنند.

سرمقاله‌نویس روزنامه دنیا افزوده که اگر گام‌های جدی در مورد شفافیت انتخابات افغانستان برداشته نشود و کوشش شود تا بار دیگر با سرنوشت مردم بازی شود، کوبیدن آخرین میخ بر تابوت دموکراسی در این کشور خواهد بود که جبران آن هم ناممکن است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نیز در سرمقاله خود به موضوع بازشماری آرای انتخابات پرداخته است.

در سرمقاله هشت صبح آمده که سناریوی سال ۲۰۱۴ در حال تکرار شدن است. به نظر نویسنده، موضوع "نگران‌کننده‌تر" از همه این است که اختلافات میان اعضای کمیسیون انتخابات علنی شده است.

اما سرمقاله‌نویس روزنامه هشت صبح افزوده است که کمیسیون هنوز هم وقت دارد تا اختلافات را کنار گذاشته تصمیم بگیرد تا این روند را از بحرانی شدن نجات دهد.

XS
SM
MD
LG