لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

نگرانی‌ها از اخراج اجباری زنان و کودکان بی‌سرپرست از ایران


آرشیف، کودکانی که به گونه اجباری از ایران اخراج شده‌اند. 25 March 2019
آرشیف، کودکانی که به گونه اجباری از ایران اخراج شده‌اند. 25 March 2019

اخراج کودکان و زنان بی‌سرپرست افغان از ایران نگرانی‌ مقام‌های محلی ولایت هرات را بر انگیخته است.

این نگرانی پس از اخراج اجباری گروهی از زنان و کودکان بی‌سرپرس از مرز ایران به افغانستان در این ولایت غربی افغانستان مطرح شده است.

از آن جمله عبدالوارث، هجرت‌الله و خان‌داد هستند. این کودکانی به گونه اجباری و بدون خانواده از ایران اخراج شده‌اند. آنها به رادیو آزادی گفتند که پولیس ایران با آنها بدرفتاری کردند.

عبدالوارث گفت: "پولیس‌ ایران فحش می‌داد. با سنگ و با لگد می‌زد." هجرت‌الله شکایت کرد که پولیس ایران "برخورد خوبی نداشت. ما را در اردوگاه زد. پول را هم از پیش ما گرفت." خانداد هم گفت که پولیس "فحش زیاد می‌داد. ما را می‌زد. دوصد نفر در یک تهکووی(زیرزمینی) بودیم."

موقعیت ولایت هرات در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت هرات در نقشه عمومی افغانستان

مسئولان اداره امور مهاجران هرات می‌گویند که آمار اخراج کودکان و زنان بی‌سرپرست از ایران افزایش یافته است.

جاوید نادم، رئیس این اداره می‌گوید که هیئتی از افغانستان برای توقف اخراج اجباری زنان و کودکان بی‌سرپرست از ایران به این کشور سفر می‌کند.

او افزود: "از این بابت ما سخت نگران هستیم. به همین خاطر، هیئتی به کشور جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کند تا موضوع را از نزدیک بررسی کند."

آقای نادم گفت که سال گذشته حدود ۱۸۰۰ کودک و ۸۶ زن اخراج شده بودند که این آمار امسال به ۲۰۰۰ کودک و ۱۲۴ زن افزایش یافته است.

اطفال و زنانی که به گونه تنهایی از ایران اخراج می‌شوند، به کمک‌های فوری و مسکن نیاز دارند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که برای این افراد جای برای سکونت فراهم کرده‌اند. او می‌افزاید: "خواهش ما از دوستان جمهوری اسلامی ایران این است که کرامت انسانی و حقوق بشری افراد را مراعات کنند، تا همان اصل برادری که بین دو کشور وجود دارد، به تمام معنی رعایت شود."

آمارهای ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه گذشته حدود ۸۷ هزار تن از شهروندان افغان به گونه اجباری از ایران اخراج شده‌اند.

نهادهای حقوق بشری از نقض حقوق شهروندان افغان در ایران بارها اظهار نگرانی کرده‌اند. آنها از این کشور خواسته‌اند که برخورد خوبی با مهاجرین افغان داشته باشند.

XS
SM
MD
LG