لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

تمرکز روزنامه‌های غربی روی رهایی '۳ عضو شبکه حقانی'


برخی از روزنامه‌های جهان
برخی از روزنامه‌های جهان

شماری از روزنامه‌های غربی در شماره‌های اخیر شان در مورد تصمیم اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تمرکز کرده‌اند و در رابطه به رهایی "سه عضو مهم شبکه حقانی" از زندان، مطالبی را به نشر رسانده‌اند.

قرار معلوم با این تصمیم رئیس جمهور اشرف غنی می‌خواهد دو استاد پوهنتون امریکایی کابل که سال‌ها در دست طالبان گروگان بودند، رها شوند و همچنان یک گام برای اعتماد سازی در پروسه صلح افغانستان باشد.

  • واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد تمام این سه نفر یعنی "انس حقانی"، "عبرالرشید عمری" و مالی خان" عضو شبکه کشنده حقانی استند. به نوشته روزنامه رئیس جمهور افغانستان گفته است که ۱۱ هزار اسیر دیگر طالبان هنوز هم در زندان‌های افغانستان به‌سر می‌برند.

  • گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا می‌نویسد اگر این مبادله اسیران موفقانه عملی شود این نخستین علامه پیشرفت دیپلوماتیک بین طالبان و حکومت افغانستان است. قبلاً در آغاز همین سال مذاکرات صلح بین نمایندگان طالبان در قطر و نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان زلمی خلیل‌زاد شروع شده بود تا حدی که طرفین برای امضای یک موافقت‌نامه حاضر شده بودند، ولی رئیس جمهور امریکا بعد از یک حمله طالبان در کابل که ۱۲ نفر به‌شمول یک سرباز امریکایی در آن کشته شدند، در ماه سپتمبر این پروسه را متوقف کرد.

حالا به نظر روزنامه گاردین این اقدام نو رئیس جمهور اشرف غنی می‌تواند روزنه دیگری را در پروسه صلح باز نماید.

روزنامه همچنان نوشته است، گروه حقانی بسیار پیش از گروه طالبان تشکیل شده و تحت رهبری جلال‌الدین حقانی مؤسس این شبکه در جنگ مردم افغانستان علیه شوری سابق نقش داشت و بعداً با طالبان پیوست. این شبکه در فهرست گروه‌های تروریستی جا داده شده‌است.

فرزند جلال‌الدین حقانی (انس حقانی) در سال ۲۰۱۴ در بحرین دستگیر شده و به افغانستان تسلیم داده شد. دو نفری دیگری که اکنون تصمیم به رهایی آن‌ها گرفته شده یکی عبدالرشید می‌باشد که فرمانده شبکه حقانی در جنوب شرق افغانستان بود و دیگرش مالی خان هم یکی از قوماندانان مشهور شبکه حقانی به‌شمار می‌رفت.

  • میامی هرالد

روزنامه میامی هرالد در شماره اخیر خود می‌نویسد اعلان رئیس جمهور افغانستان در رابطه با آزادی این سه محبوس شبکه حقانی در یک زمانی بسیار حساس صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح امریکا با طالبان توسط رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ متوقف شده و همچنان رئیس جمهور افغانستان در داخل کشور با جنجال‌ها روبه‌رو است، از جمله انتخابات ریاست جمهوری که اعلام نتایج آن هر روز تأخیر می‌شود و هنوز هم معلوم نیست که این نتایج چه وقت اعلام خواهد شد.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز به واکنش طالبان به این اقدام اشاره نموده و نوشته است گروه طالبان و شورای رهبری آن‌ها گفته است که اگر مبادله فعلی موفقانه انجام شود، در آینده نزدیک پروسه مبادله اسیران و آزادی آن‌ها از هر دو طرف دوام داده خواهد شد، اما به نوشته نیویارک تایمز حکومت افغانستان تا حال در مورد رهایی اسیران بیشتر چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG