لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۲۶

گفت‌وگوی اشرف غنی با مقامات امنیتی در مورد وضعیت شهر کابل


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حال گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه امنیتی این کشور در کابل
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در حال گفت‌وگو با مقامات عالی‌رتبه امنیتی این کشور در کابل

رئیس جمهور افغانستان شام دیروز در مورد وضعیت امنیتی شهر کابل با مقامات عالی‌رتبه امنیتی این کشور گفت‌وگو کرد.

در یک اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته شده، مسئولان امنیتی در مورد وضعیت امنیتی و به‌طور خاص در مورد برنامه‌ها به‌خاطر جلوگیری از تهدیدات امنیتی در شهر کابل معلومات دادند.

رئیس جمهور غنی در حالی در مورد وضعیت امنیتی شهر کابل با مقامات امنیتی گفت‌وگو می‌کند که شهر کابل روز چهارشنبه شاهد یک حمله خونین موتر بمب بود.

این حمله واکنش‌های جدی را به همراه داشت.

  • سفارت امریکا

سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل حمله دیروز در شهر کابل را که در نتیجۀ آن تعدادی از شاگردان مکتب کشته شدند، به شدت نکوهش کرد.

جان بس سفیر امریکا در افغانستان دیروز (چهارشنبه سیزدهم نوامبر) از طریق تویتر نوشته "تروریزم هیچ‌گونه توجیه ندارد و حملات بر افراد ملکی در افغانستان باید فوراً متوقف شود."

  • یوناما

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان (یوناما) نیز دیروز (چهارشنبه سیزدهم نوامبر) گفت، همچو حملات در مناطق مزدحم را که در نتیجۀ آن تعدادی زیادی افراد ملکی به شمول کودکان و زنان کشته و زخمی شدند، هیچ‌کس نمی‌تواند توجیه کند.

  • نمایندگی ملکی ناتو

نیکولاس کی نماینده ملکی ناتو برای افغانستان هم از طریق تویتر نوشته که آن‌ها کشته و زخمی شدن افراد ملکی را به شدت نکوهش می‌کنند. وی گفته است افغان‌ها صلح می‌خواهند و تروریستان با خشونت پاسخ می‌دهند.

نیکولاس کی می‌گوید، ناتو به تعهداتش در افغانستان کاملاً متعهد است، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را آموزش و مشورت می‌دهد تا آن‌ها بتوانند از افراد ملکی به خوبی حراست کنند.

به‌گفتۀ وزارت داخلۀ افغانستان، حوالی ساعت هفت صبح دیروز در سرک "قسیم" در منطقۀ قصبه در شهر کابل انفجار بمب صورت گرفت که در نتیجۀ آن ۱۲ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. این انفجار زمانی صورت گرفت که شاگردان به سوی مکتب می‌رفتند.

وزارت داخلۀ افغانستان گفته است، هدف این حمله یک موتر شرکت امنیتی خصوصی خارجی به نام "گاردا ورلد" بوده‌است. در این حمله چهار کارمند خارجی این شرکت امنیتی خصوصی نیز زخمی شده‌اند.

در یک اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته شده، این‌گونه جنایات ضد بشری کار تروریستان است، اما نمی‌تواند ارادۀ افغان‌ها را برای رسیدن به صلح تضعیف کند.

این حمله یک روز پس از رهایی انس حقانی پسر بنیان‌گذار و برادر رهبر شبکه حقانی، حاجی مالی خان و حافظ رشید دو عضو دیگر این شبکه رخ داده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه گفت، بعد از مشورت با نمایندگان افغان و متحدان بین‌المللی تصمیم گرفته است تا سه زندانی شبکه حقانی را در تبادله با دو استاد پوهنتون امریکایی آزاد کند.

اشرف غنی: انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه حقانی آزاد می‌شوند

ئیس جمهور غنی گفت، وی امیدوار است این حرکت به آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی کمک کند، اما تعدادی از مخالفان سیاسی وی از این تصمیم انتقاد کردند.

انس حقانی پسر بنیان‌گذار و برادر رهبر شبکه حقانی

با آنکه شبکه حقانی به انجام حملات مغلق در مناطق مختلف افغانستان متهم است، اما مسئولیت حملۀ دیروز (چهارشنبه سیزدهم نوامبر) را به عهده نگرفته است.

بر اساس گزارش هفدهم اکتوبر سازمان ملل‌متحد، تلفات افراد ملکی در افغانستان در سه ماه تابستان امسال (جولای، اگست، سپتامبر) نسبت به همین وقت در سال گذشته، ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به‌گفتۀ مسئول بخش حقوق بشر دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان (یوناما) در جریان نه ماه اخیر سال جاری میلادی بیش از هشت هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG