لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۲

خواست دوبارۀ یوناما در مورد بررسی اتهام‌ها بر مولانا عبدالله


نشان یوناما یا هیئت معاونت ملل‌متحد برای افغانستان
نشان یوناما یا هیئت معاونت ملل‌متحد برای افغانستان

یوناما یا هیئت معاونت ملل‌متحد برای افغانستان می‌گوید هنوز هم از کمیسیون مستقل انتخابات انتظار دارد ادعای را که در مورد مولانا عبدالله یکی از اعضای این کمیسیون صورت گرفته است، به طور عادلانه و مکمل بررسی کند.

این ادعاها مواردی است که تدامیچی یاماموتو نماینده سرمنشی ملل‌متحد در افغانستان در نامه هفته گذشته‌اش به کمیسیون انتخابات از آن یاد کرده بود.

یوناما ناوقت دیروز چهارشنبه در اعلامیه‌ای گفت: "توقع دارند کمیسیون انتخابات یافته‌هایش را در این مورد به وقت روشن سازد."

یوناما ضمن حمایت از نهادهای انتخاباتی افغانستان و کارکرد شان جهت مدیریت انتخابات با اعتبار نوشته است، رئیس یوناما به تاریخ دهم نومبر نامه‌ای را به رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فرستاده و خواهان توجه وی به نگرانی یوناما در بارۀ حادثه‌ای شد که در آن رفتار یک کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات نامناسب دانسته شده و در تناقض با قانون انتخابات افغانستان قرار داشته است.

در این نامه تدامیچی یاماموتو، مولانا عبدالله را متهم کرده بود که بشیر علی مدیر دیتابیس کمیسیون انتخابات را تهدید به مرگ کرده و به او بی‌حرمتی کرده‌است.

در این نامه از کمیسیون انتخابات خواسته شده‌است تا برای رسیدگی به این موضوع اقداماتی را روی دست گیرد.

مولانا عبدالله یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
مولانا عبدالله یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

در اعلامیه دیروز یوناما آمده است که "جای بسا نگرانی است که این نامه به رسانه‌ها درز نمود و بعضی با پرداختن جنبه سیاسی به آن تلاش کرده‌اند تا هدف و محتوای این نامه را نادرست جلوه دهند."

یوناما یک بار دیگر تأکید کرده که از کمیسیون انتخابات می‌خواهد آنچه را در نامه دهم نوامبر به این کمیسیون مطرح شده را به صورت عادلانه و کامل بررسی نماید و یافته‌هایش را به موقع به نشر رساند.

اما مولانا عبدالله اتهام‌ها بر خودش را رد کرده می‌گوید که در این مورد به سرمنشی سازمان ملل‌متحد یک نامه فرستاده‌است.

آقای عبدالله در یک کنفرانس خبری گفت، "به قوم هیچ‌کسی توهین نکرده، نه به خود این حق را داده است که به کسی را به مرگ تهدید کند." آقای عبدالله تأکید کرده‌است که خواهان بررسی قانونی این موضوع است.

قبل از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که در این مورد بررسی خواهد کرد و به نامه نماینده خاص ملل‌متحد پاسخ خواهد داد، اما تا کنون مشخص نشده که کمیسیون در مورد اتهام‌های وارد شده بر یکی از کمیشنران این کمیسیون تصمیمی اتخاذ و یا بررسی کرده‌است یا خیر.

XS
SM
MD
LG