لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۵۷

'اگر رئیس جامعه مدنی لوگر ادعای خود را ثابت نتواند، مجازات خواهد شد'


محمد انور اسحاق‌زی والی لوگر
محمد انور اسحاق‌زی والی لوگر

والی لوگر در واکنش به نشر یک تحقیق از سوی رئیس جامعه مدنی این ولایت؛ مبنی بر استفاده‌های جنسی در برخی مکاتب می‌گوید، اگر این تحقیق غلط ثابت شود رئیس جامعه مدنی مجازات خواهد شد.

بر اساس یک تحقیق جامعه مدنی لوگر، اخیراً بیش از ۵۰۰ متعلم پسر در شش مکتب در این ولایت مورد استفاده جنسی برخی معلمان مکتب قرار گرفته اند.

محمد انور اسحاق‌زی والی لوگر امروز به رادیو آزادی گفت: "هیئتی که برای بررسی این تحقیق تعیین شده اند تا حال موفق نشده اند تا با رئیس جامعه مدنی، ارتباط برقرار کند."

در همین حال وزارت معارف نیز این گزارش را بی‌بنیاد می‌خواند.

به دنبال نشر گزارش تجاوز جنسی بالای بیش از ۵۰۰ متعلم پسر مکتب در ولایت لوگر، والی این ولایت می‌گوید، هیئتی برای بررسی این گزارش توظیف شده است.

محمد انور اسحاق‌زی به رادیو آزادی گفت: "ادعاهای مطرح شده در این گزارش نادرست اند و باید مسئول جامعه مدنی لوگر که این گزارش را به رسانه‌ها داده، این ادعا‌ها را ثابت کند."

به گفته او، هیئت بررسی به دلیل خاموش بودن تلفن‌های رئیس جامعه مدنی تا حال موفق نشده با او ارتباط برقرار کند.

او افزود: "این یک اتهام کلان بالای پسران معصوم مکتب است و قابل بخشش نیست، اگر رئیس جامعه مدنی این را ثابت کرده توانست مرتکبین را به لوی سارنوالی معرفی می‌کنیم و اگر خودش اتهام بسته بود، خودش را به سارنوالی معرفی خواهیم کرد."

اخیراً روزنامه گاردین بر اساس یک تحقیق شبکه جامعه مدنی ولایت لوگر گزارش داده است که، ۵۴۶ دانش‌آموز پسر از سوی یک "حلقه بچه‌بازان" در شش مکتب در ولایت لوگر مورد استفاده جنسی قرار گرفته اند.

موقعیت لوگر در نقشه افغانستان
موقعیت لوگر در نقشه افغانستان

در این گزارش ادعا شده است که پس از نشر نوار‌های تصویری کودکان که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، پنج کودک از سوی خانواده‌های شان کشته شده اند.

بر اساس این گزارش، پس از آنکه موضوع تجاوز جنسی در مکاتب از طریق صفحات اجتماعی همگانی شدند، دست کم ۲۵ خانواده مجبور شدند تا مکتب و یا هم محل بود‌و‌باش شان‌را ترک کنند.

آنچه روزنامه گاردین گزارش داده است، شبکه جامعه مدنی لوگر پس از آن دست به این افشاگری زد که در این باره حدود ۱۰۰ فیلم را از طریق شبکه‌های اجتماعی به دست آورد.

وزارت معارف افغانستان به تحقیق شبکه جامعه مدنی در این باره به دیده شک می‌نگرد.

نوریه نزهت سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید که آنچه این شبکه منتشر کرده یک تحقیق کامل نیست زیرا به گفته او، شیوه تحقیق، اسناد کافی و اینکه در این تحقیق با چند تن صحبت شده است، مشخص نیست.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف

به گفته نزهت، با آن هم هیئتی برای بررسی این ادعاها، از کابل به لوگر رفته است، ما ادعاها در این باره را رد می‌کنیم ولی تحقیق می‌کنیم در این مورد، یافته‌های خود را بعداً با رسانه‌ها شریک خواهیم کرد."

رادیو آزادی تلاش کرد تا با محمد موسٰی محمودی رئیس شبکه جامعه مدنی لوگر مصاحبه کند اما به دلیل خاموش بودن تلفن‌های او، موفق نشد.

سازمان حقوق بشر افغانستان تحقیق نشرشده مبنی بر استفاده جنسی از پسران دانش‌آموز در لوگر را تکان‌دهنده خوانده است.

لعل گل لعل رئیس این سازمان به رادیو آزادی گفت: "نشر گزارش‌ها در مورد چنین قضایا بی‌پیشینه نیست و باید حکومت افغانستان مرتکبین آن را مجازات کند."

XS
SM
MD
LG