لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۲۹

آیا مبادلۀ ۳ عضو شبکۀ حقانی و ۲ استاد پوهنتون امریکایی- افغانستان ناکام شده است؟


دو استاد ربوده شده پوهنتون امریکایی افغانستان، "کوین کنگ" (امریکایی) و "تیموتی ویکس" (آسترالیایی)
دو استاد ربوده شده پوهنتون امریکایی افغانستان، "کوین کنگ" (امریکایی) و "تیموتی ویکس" (آسترالیایی)

انتظار می‌رفت پس از اعلام روز سه شنبۀ محمد‌اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، معاملۀ مبادلۀ سه عضو شبکۀ حقانی که در آن انس حقانی هم شامل است، با دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان صورت گیرد اما به‌نظر می‌رسد که این معامله انجام نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند دیروز به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که "انس حقانی"، "عبدالرشید عمری" و "حاجی مالی خان" هنوز هم در زندان بگرام اند.

حکومت افغانستان تا هنوز رسماً در این مورد چیزی نگفته اما رولا غنی بانوی اول افغانستان روز پنج‌شنبه در واشنگتن گفت: "فکر می‌کنم معاملۀ مبادله زندانیان ناکام شده است."

اما حالا پرسشی که در اذهان همگان بر جا مانده این است که آیا مبادله میان سه عضو شبکه حقانی و دو استاد پوهنتون امریکایی- افغانستان ناکام شده است؟

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز سه‌شنبۀ گذشته اعلام کرد که پس از مشوره با متحدان افغانستان تصمیم گرفته که انس حقانی فرزند جلال‌الدین حقانی موسس شبکۀ حقانی و دو تن از اعضای دیگر این گروه را به‌گونۀ مشروط از بند رها سازد.

اشرف غنی: انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه حقانی آزاد می‌شوند

براساس اعلام رئیس جمهور غنی، با آزادی این سه تن باید "تیموتی ویکس" و "کوین کنگ" (دو استاد پوهنتون امریکایی- افغانستان) هم از بند طالبان رها می‌شدند.

تیموتی ویکس آسترالیایی و کوین کنگ امریکایی، در سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی گروه طالبان از شهر کابل ربوده شدند.

رئیس جمهور افغانستان در هنگام اعلام تصمیم‌اش در مورد این مبادله ابراز امیداوری کرد که این اقدام راه را برای گفتگو‌های بین‌الافغانی هموار سازد.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان دیروز (جمعه، ۲۴ عقرب) به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که انس حقانی، عبدالرشید عمری و حاجی مالی خان هنوز هم در زندان بگرام اند.

انس حقانی فرزند جلال‌الدین حقانی موسس شبکۀ حقانی
انس حقانی فرزند جلال‌الدین حقانی موسس شبکۀ حقانی

او در مورد اینکه چرا تا هنوز مبادلۀ این سه تن و دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان صورت نگرفته چیزی نگفته است اما خبرگزاری "فرانس پرس" به نقل از ذبیح‌الله مجاهد گزارش داده که استادان پوهنتون امریکایی افغانستان هنوز هم در بند این گروه به سر می‌برند.

بر اساس گزارش "اسوشیتدپرس" مبادله و آزادی زندانیان یکی از موارد مهم ۹ دور گفتگوها میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان بود.

دفتر سیاسی طالبان در قطر روز چهار شنبه یک روز پس از اعلام رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت: "انس حقانی و دو همکارش تا هنوز به قطر نرسیده اند."

پس از آن این دفتر از دادن هرنوع جزئیات در این رابطه خودداری کرده است.

حکومت افغانستان هم در این مورد خاموشی اختیار کرده.

رولا غنی بانوی نخست افغانستان روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در انستیتوت صلح ایالات متحده در شهر واشنگتن گفت: "با آنکه رئیس جمهور غنی تمامی جزئیات فیصله‌اش در مورد مبادلۀ سه عضو شبکه حقانی و دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان را با او شریک نساخته اما او فکر می‌کند که "این مبادله" ناکام شده است."

رولا غنی بانوی نخست افغانستان
رولا غنی بانوی نخست افغانستان

او افزود: "‌دقیقاً نمی‌دانم که چرا اما احتمالاً یک طرف معامله تعهداتش‌ را عملی نکرده و متاسفانه دو استاد شاید رها نشوند."

آژانس خبری رویترز به نقل از یک مقامی که نامش را ذکر نکرده گزارش داده است که این مبادله با تأخیر مواجه شده اما جزئیات زیاد در این مورد نداده است.

رویترز همچنان به نقل از یک منبع طالبان نوشته که انس حقانی و دو همکارش باید در طیاره به قطر فرستاده می‌شدند اما پس از رهایی دوباره به زندان بگرام انتقال یافتند.

سفارت امریکا در کابل که پس از اعلام معاملۀ مبادله سه عضو شبکه حقانی و دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان، اقدام رئیس جمهور غنی را استقبال کرده بود، تا کنون در مورد صورت گرفتن و یا هم ناکام شدن این معامله تبصره نکرده است.

XS
SM
MD
LG