لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

روزنامه‌های کابل به تاخیر اعلام نتایج انتخابات تمرکز کرده اند


برخی از روزنامه‌های کابل
برخی از روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی خود به بررسی موضوع‌های مختلف از جمله تاخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری پرداخته‌اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله خود از کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کرده که با وجود تعهدات کمیسیون مستقل انتخابات باز هم نتوانست برای دومین بار نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

سرمقاله‎نویس با اشاره به سیستم گزینش اعضای کمیسیون مستقل انتخابات افزوده است به همین دلیل آنان میان خود هم تفاهم ندارند.

به باور نویسنده، با گزینش اعضای کمیسیون انتخابات با همین ترکیب کنونی، مقامات افغان می‌خواستند "ناممکن را ممکن" بسازند که این کار صورت نگرفت.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح در سرمقاله خود تأکید کرده است کمیسیون مستقل انتخابات قناعت تیم‌های انتخاباتی را باید به دست آورد.

به باور نویسنده، اگر قناعت تیم‌های انتخاباتی حاصل شد، در آن صورت به نظر می‌رسد که کمیسیون مستقل انتخابات بربنیاد قانون انتخابات، مقرارت موجود و طرزالعمل‌ها کارهای خود را پیش می‌برد.

سرمقاله‌نویس اصلاح معتقد است که اگر بار دیگر تقویم انتخابات نقض ‌شود، کار خوبی نیست، بلکه تاثیر بسیار ناگوار دارد. نویسنده افزوده که حالا نیاز است که بار دیگراعتماد مردم نسبت به این روند جلب شود.

روزنامه تأکید کرده که تقویم انتخاباتی باید به گونه‌ای ترتیب شود که کمیسیون خود مجبور به نقض آن نشود. به نظر اصلاح، کمیسیون باید با کسب قناعت تمام طرف‌ها، سرنوشت رای مردم را تعیین و نتایج ابتدایی را بدون تاخیر اعلام کند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله خود با عنوان "کمیسیون مستقل انتخابات یا غیر مستقل؟" از تأخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات انتقاد کرده است. به نظر روزنامه، این امر به استقلال کمیسیون و اعتماد نسبی مردم به آن را آسیب می‌رساند.

سرمقاله‌نویس سرخط افزوده که "برخی تیم‌ها" کمیسیون مستقل انتخابات حالا "غیر مستقل" کرده، چرا که تا زمانی که قناعت آنها حاصل نشده، نتایج اعلام نمی‌شود.

نویسنده تاکید کرده که کمیسیون مستقل انتخابات مسئول است که با رای مردم شوخی و به خواست نامزدان عمل نکند. سرخط افزوده که کمیسیون فرمایش کسی را قبول نکند و با رعایت قانون انتخابات و طرزالعمل‌های موجود نتایج را اعلام کند.

به باور سرمقاله‌نویس روزنامه، اگر کمیسیون این کار را نکند، دیری نخواهد بود که سناریو و بحران انتخابات سال ۲۰۱۴ تکرار خواهد شد. به نظر سرخط، در آن صورت تمام مسئولیت بر عهده کمیسیون انتخابت خواهد بود.

XS
SM
MD
LG