لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

انس حقانی هنوز هم در زندان حکومت افغانستان است


صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان تایید کرده که انس حقانی و دو عضو ارشد شبکه حقانی هنوز هم در زندانی در افغانستان هستند.

صدیق صدیقی در توییتی نوشته که طرح مبادله این سه زندانی و دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان را براساس "مصالح و منافع کشور بازنگری" می‌کند. به نوشته آقای صدیقی، عدم رعایت شرایط مبادله آنها از جانب گروه طالبان، باعث معطل شدن طرح مبادله شده است.

پیشتر گفته شده بود که انس حقانی، رشید عمری و مالی خان، اعضای ارشد شبکه حقانی با دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان که گروه طالبان آنها را ربوده‌اند، مبادله می‌شود.

سه‌شنبه گذشته (۲۱ عقرب) محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که تصمیم گرفته انس حقانی، مالی خان و رشید عمری، اعضای ارشد شبکه حقانی را آزاد کند.

اعلام طرح مبادله با انتقادهای تند شماری از احزاب سیاسی و فعالان حقوق بشر در افغانستان مواجه شده بود. اما سفارت امریکا این تصمیم آقای غنی را "اقدامی شجاعانه" دانسته بود.

انس حقانی بردادر سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی و معاون رهبر گروه طالبان، پیشتر از جانب محاکم افغانستان محکوم به اعدام شده بود.

پیشتر سخنگوی گروه طالبان هم گفته بودکه این سه عضو این گروه هنوز آزاد نشده است.

از سوی دیگر، رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه عمومی مجلس گفت که احتمالاً دو استاد پوهنتون امریکایی دیگر زنده نباشند و به همین دلیل، مبادله آنها انجام نشده است.

کوین کنگ امریکایی و تیموتی ویکس آسترالیایی، استادان پوهنتون امریکایی افغانستان در سال ۲۰۱۶ در کابل ربوده شدند و امریکایی‌ها می‌گویند که شبکه حقانی آن‌ها را گروگان گرفته است.

XS
SM
MD
LG