لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۰

'زعفران با کیفیت پائین بنام افغانستان صادر می‌شود'


جشنواره گل زعفران در ولایت هرات
جشنواره گل زعفران در ولایت هرات

حاصلات زعفران یا طلای سرخ افغانستان افزایش یافته است.

آمارهای وزارت زراعت و مالداری افغانستان نشان می‌دهند که در سال جاری بیش از ۱۷ تُن زعفران در ولایت هرات برداشت خواهد شد.

نصیر احمد درانی، سرپرست وزارت زراعت و مالداری افغانستان، در پنجمین جشنوارۀ گل زعفران در هرات از عملکرد سکتور خصوصی در پیوند با صادرات زعفران کشورهای خارجی به نام زعفران افغانستان انتقاد می‌کند.

او گفت: "قیمت که پایین آمده از عدم همکاری سکتور خصوصی است و به صراحت می‌گویم که این‌جا قیمت‌ها پایین آید و هم کیفیت ما در بازارهای جهانی ضربه می‌زنند."

جشنواره گل زعفران در ولایت هرات
جشنواره گل زعفران در ولایت هرات

سرپرست وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید که تولیدات زعفران افغانستان پارسال ۱۵ تُن بود، در حالی که ۲۷ تُن زعفران به نام افغانستان به کشورهای خارجی صادر شده است.

او می‌افزاید که با مشخص شدن شناسۀ جغرافیایی زعفران، از واردات و صادرات زعفران کشورهای خارجی با نام افغانستان جلوگیری خواهد شد.

او گفت: "زعفران دیگر کشورها با نام افغانستان مارک می‌شود و کیفیت آن را عمداً خراب می‌کنند تا مارکت ما را خراب کنند و جی آی [شناسه جغرافیایی] به نام افغانستان ثبت کنیم و کیفیت‌شان را عمداً خراب می‌کنند، تا مارکت ما را خراب کنند. بعد از این دیگر کشورها که وقتی صادرات می‌کنند، تحت نام ما بکنند."

هر کیلو زعفران در بازار هرات تا ۶۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد و نسبت به سال گذشته قیمت زعفران بلند است.

زعفران کاران هرات از حکومت می‌خواهند که در بخش کشت، برداشت، پروسس و جلوگیری از قاچاق زعفران از کشور ایران با آنان همکاری جدی کند.

جشنواره گل زعفران در ولایت هرات
جشنواره گل زعفران در ولایت هرات

عبدالرشید و سید احمد دو تن از زعفران کاران هرات می‌گویند: "همین خواهش را داریم که جلو زعفران ایران را بگیرند که زعفران خراب به نام زعفران ما به خارج صادر نکند."

"زعفران بی‌کیفیت دیگر کشورها به کشور عزیز ما وارد نکنند و دولت جلوگیری کند."

با وجودی که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان سال پیش، فرمان منع واردات زعفران را از کشورهای خارجی داده است، اما زعفران کاران می‌گویند که قاچاق زعفران از ایران به این کشور به پیمانۀ زیاد انجام می‌شود و این کار تهدیدی برای رشد زعفران افغانستان شناخته می‌شود.

هند، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بزرگترین خریداران زعفران افغانستان شمرده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG