لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

۶۲۵ عضو داعش در ننگرهار تسلیم شدند


افراد گروه داعش که در ولایت ننگرهار به حکومت تسلیم شدند.
افراد گروه داعش که در ولایت ننگرهار به حکومت تسلیم شدند.

مقامات محلی ننگرهار می‌گویند، اعضای داعش در این ولایت خود را به حکومت تسلیم می‌کنند.

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار به رادیو آزادی گفت تا حال ۶۲۵ عضو داعش در این ولایت تسلیم شده‌اند که شامل ۴۰۰ زن و کودک و ۲۲۵ جنگجو اند.

تورن جنرال عبدالهادی ترین فرمانده قول اردوی سیلاب در زون شرق دیروز (یکشنبه ۲۶ عقرب) در جلال‌آباد در یک کنفرانس خبری، دلیل تسلیم شدن این داعشیان در ولسوالی‌های شینوار و شیرزاد را عملیات جاری نظامی قوای افغان خواند.

شاه محمود میاخیل والی ننگرهار
شاه محمود میاخیل والی ننگرهار

والی ننگرهار این موضوع را تأیید نموده گفت: "نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به حمایت مردمی در منطقه اچین عملیات علیه داعش را آغاز کردند، بعد از گرفتن مناطق بندر و باغ دره، راه تدارکاتی داعش قطع شد و همین دلیل از بین رفتن یا تسلیم شدن یا فرار داعشیان از اچین شد و مرکز خلافت اسلامی خراسان، رادیو و همه چیز شان از بین رفت."

اما ایمل نیازی فرمانده پولیس ننگرهار همکاری مردم در این زمینه را مهم خواند و گفت از کمک مردم محل در عملیات علیه داعش سپاس‌گزار اند.

مقامات ولایت ننگرهار گفتند، در جمع تسلیم شده‌های داعش ۱۹۰ زن و ۲۰۸ طفل شامل اند.

شماری از زنان و کودکان وابسته به افراد گروه داعش که در ننگرهار به حکومت تسلیم شده‌اند.
شماری از زنان و کودکان وابسته به افراد گروه داعش که در ننگرهار به حکومت تسلیم شده‌اند.

این‌که با سرنوشت این زنان و اطفال چه خواهد شد؟ والی ننگرهار در مورد گفت: "این کسانی اند که از اورکزی، باجور و از افریدی هستند. زنان و اطفال را که مربوط پنجابیان اند به کابل می‌فرستیم و از طریق سفارت پروسه جاری خواهد بود و زنان و اطفالی که از افغانستان هستند آن‌ها را حتی نگرفته ایم آن‌ها را گذاشته ایم به مناطق خود رفته و زندگی کنند."

طالبان مسلح می‌گویند فشار آن‌ها سبب شده که اعضای داعش تسلیم حکومت شوند.

عبید شینواری عضو شورای ولایتی ننگرهار این را می‌پذیرد که طالبان نیز در ننگرهار با داعشیان درگیرند و بر آن‌ها فشار آورده اند، ولی می‌افزاید که فشار نیروهای حکومتی و قوای خارجی داعش را به تسلیم شدن واداشته است.

او گفت: "تقریباً از یک‌ونیم یا دو سال به این‌طرف در اچین عملیات جریان داشته، قوای امریکایی هم آن‌جا قرارگاه دارند، ولی حال مراکز قوی داعش از بین رفته اند، در چند وقت اخیر داعش شدیداً تحت فشار بود، مواد خوراکی برای‌شان نمی‌رسید."

افراد وابسته به گروه داعش که در ولایت ننگرهار به حکومت افغانستان تسلیم شدند
افراد وابسته به گروه داعش که در ولایت ننگرهار به حکومت افغانستان تسلیم شدند

بر اساس گزارش‌ها به زنان و اطفال اعضای افغان تسلیم شدۀ داعش اجازه داده شده به ولایات و خانه‌های‌شان برگردند، ولی از اعضای خارجی این گروه، مأموران امنیت ملی تحقیقات را انجام می‌دهند.

به‌گفته والی ننگرهار در جمله تسلیم شده‌ها ۸۷ تن آن‌ها پاکستانی و اتباع کشورهای دیگر اند.

تندروان داعش در چند سال گذشته مسئولیت حملات خونین را در کابل و ننگرهار به دوش گرفته اند.

XS
SM
MD
LG