لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

ویسا: روند صلح با "بن‌بست" مواجه شده است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و مطالب تحلیلی خود را به بررسی موضوع بازشماری آرای ریاست جمهوری افغانستان و مذاکره با گروه طالبان اختصاص داده‌اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله خود نوشته هر زمانی که گام مثبت در مورد تأمین صلح و ختم جنگ در افغانستان برداشته شده، گروه طالبان از آن "با خشونت" استقبال کرده است.

به باور سرمقاله‌نویس، هر باری که حکومت به گروه طالبان پیشنهاد صلح کرده و این گروه را به میز مذاکره دعوت کرده، این گروه دست به خشونت زده و به فرصت‌هایی که حکومت افغانستان، امریکا و سایر کشورهای منطقه و جهان فراهم کرده‌اند، ارزشی قایل نشده و اجازه نداده که آرزوهای افغانها در خصوص تامین صلح تحقق یابد.

روزنامه سرخط معتقد است که گروه طالبان "در کل مستقل نیست" و بدون رهنمایی و خواست استخبارات برخی کشورهای منطقه از جمله پاکستان "یگ گام هم" در مورد جنگ و صلح برداشته نمی‌تواند.

به نظر نویسنده سرخط، به چالش کشیدن مبادله سه زندانی گروه طالبان و دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان کار گروه طالبان بوده و به "رهنمایی مستقیم پاکستان" صورت گرفته است. به نظر روزنامه، این موضوع به وجود اختلاف‌های فراوان بین صفوف نیروهای گروه طالبان مرتبط است.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود نوشته است که انتخابات و روند صلح با "بن‌بست" مواجه شده است. نویسنده روزنامه افزوده است که تبادل زندانیان گروه طالبان و استادان پوهنتون امریکایی می‌توانست گام مثبتی در راستای صلح باشد، اما در این روند هم بی‌اعتمادی میان امریکا و این گروه واضح شد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود با استقبال آغاز بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری، نوشته که بازشماری و تفتیش آرای مشکوک ممکن است یک هفته وقت بگیرد، اما به باور سرمقاله‌نویس، نتیجه آن باید در مدت یک هفته اعلام شود.

نویسنده افزوده که تأخیر اعلام نتایج انتخابات غیرقابل قبول است. سرمقاله‌نویس هیواد پیشنهاد می‌کند که کمیسیون مستقل انتخابات باید در مطابقت با مقررات و قانون انتخابات کار‌هایش را تنظیم کند، در غیر آن، تاخیر روند انتخابات نتیجه منفی در پی دارد که می‌تواند به نظام انتخاباتی و اعتماد مردم آسیب برساند.

نویسنده هیواد در ادامه افزوده که ایجاد "بحران" به نفع هیچ کسی نیست و ادارات مسئول حکومتی و دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد، یوناما، باید بپذیرند که شماری از نامزدها کمیسیون انتخابات را "به گروگان" گرفته‌اند. به باور روزنامه، این ادارات باید تلاش کنند که مانع اعمال فشار بر کمیسیون شوند.

XS
SM
MD
LG