لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

انتقاد نهادهای ناظر انتخابات از آغاز بازشماری آرای انتخابات


بازشماری آرا در یکی از مراکز کمیسیون انتخابات افغانستان
بازشماری آرا در یکی از مراکز کمیسیون انتخابات افغانستان

شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بدون ارائه توضیحات قناعت‌بخش، روند تفتیش و بازشماری آرا را آغاز کرده است.

آنان به رادیو آزادی گفتند با آن که آغاز این روند حق قانونی کمیسیون است، اما آغاز دوبارۀ تفتیش و بازشماری آرا مشکل موجود را حل نمی‌کند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که به نماینده‌گان تمام نهادهای ناظر، احزاب سیاسی و نامزدان ریاست جمهوری معلومات کافی داده است.

دید‌بان انتخابات و شفافیت افغانستان، ایتوا، می‌گوید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بدون طرح برنامه‌ای منظم، روند تفتیش و بازشماری آرا را آغاز کرده است.

بازشماری آرا در یکی از مراکز کمیسیون انتخابات افغانستان
بازشماری آرا در یکی از مراکز کمیسیون انتخابات افغانستان

حبیب‌الله شینواری، رئیس اجرایی این نهاد روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت: "مشکل این است که کمیسیون چند کار مهم را انجام نداده است. نخست این که در بارۀ شمارش ۲۴۳۲ محل به نامزدان قناعت نداده است. دوم این که در بارۀ آرای دارای اطلاعات بیومتریک به مردم افغانستان معلومات نداده است."

آقای شینواری افزود: "کمیسیون همچنین به دلیل ضعف مدیریتی تا به حال برنامه‌ای برای اعلام نتایج ابتدایی ندارد. بدبختانه که ما به سمت راه حل نه بلکه به‌سوی بحران روان هستیم."

به گفته او، کمیسیون مستقل انتخابات هر چه زودتر باید برای تأمین شفافیت انتخابات تمامی اطلاعات را با مردم شریک کند.

نیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) نیز می‌گوید که آغاز روند تفتیش و بازشماری آرا مشکل موجود را حل نمی‌کند.

محمدنعیم اصغری، سرپرست این نهاد می‌گوید: "آغاز دوبارۀ روند تفتیش و بازشماری آرا مشکل را حل نمی‌کند. کمیسیون باید در بارۀ آن ۳۰۰ هزار رای به رسانه‌ها و نهادهای ناظر معلومات ارایه کند."

به گفته آقای اصغری، کمیسیون باید "پس از فراهم کردن قناعت طرفین، این روند را آغاز کند، اما کمیسیون بدون حضور رسانه‌ها و نهادهای ناظر این روند را آغاز کرده است."

کمیسیون مستقل انتخابات روند تفتیش و بازشماری آرا را پس از آن متوقف کرد که شماری از نامزدان ریاست جمهوری این اقدام کمیسیون را تحریم کردند.

این روند پس از سه روز توقف دیروز، یک‌شنبه، آغاز شد و اعتراض و تحریم نامزدان هنوز هم ادامه دارد.

اما ذبیح‌الله سادات، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید این کمیسیون پیش از آغاز دوبارۀ روند تفتیش و بازشماری آرا در این باره بحث کرد، توضیحات کافی ارائه کرد و به نگرانی‌های معترضان پاسخ داد.

ذبیح‌الله سادات، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
ذبیح‌الله سادات، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

آقای سادات افزود: "ما از همه نهادهایی که نگرانی داشتند، دعوت کردیم که در بحث اشتراک کنند. نمایندگان بسیاری از احزب سیاسی و نامزدان اشتراک کردند. ما به همه توضیحات دادیم و جهت‌های گنگ موضوع را روشن کردیم و خواهان همکاری‌شان شدیم."

به گفتۀ آقای سادات، با این وجود روند تفتیش و بازشماری آرا در ده ولایت کشور پایان یافته است.

XS
SM
MD
LG