لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

ویسا: سرنوشت انتخابات افغانستان در دست خارجی‌هاست


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی خود را به بررسی موضوع "مداخله خارجی‌ها" در روند انتخابات و سرکوب گروه داعش در کشور اختصاص داده‌اند.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله خود معتقد است که موضوع دخالت نهادهای بین‌المللی در امور انتخابات پس از تأخیر در اعلام نتایج انتخابات گرم شد.

در این سرمقاله نگرانی حامد کرزی رئیس جهموری پیشین افغانستان در پیوند به مداخله نهادهای بین‌المللی در امور انتخابات انعکاس داده شده و روزنامه نوشته است که آقای کرزی از نماینده سازمان ملل متحد خواسته تا در روند انتخابات بی‌طرف بماند و به آرای مردم احترام بگذارد.

سرمقاله‌نویس دنیا با اشاره به اظهارات اخیر رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، افزوده که آقای نبیل هشدار داده که اگر نهادها و سفارت‌های خارجی در روند انتخابات افغانستان دخالت کنند، اعتماد مردم نسبت به این روند آسیب دیده و کشور با بحران بزرگی روبه‌رو می‌شود.

  • ویسا

روزنامه ویسا با اشاره به توییت اخیر جان بس سفیر امریکا در افغانستان نوشته است که در این توییت گفته شده که هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان‌دهنده حمایت نیروهای امنیتی و دفاعی از نامزدی در انتخابات باشد.

به باور روزنامه، از این توییت آقای بس معلوم می‌شود که سرنوشت انتخابات افغانستان در دست خارجی‌ها به‌ویژه امریکا است و آن‌ها از بحرانی شدن این روند به عنوان "وسیله فشار" استفاده می‌کنند تا بتوانند نتیجه‌ای را که خود آن‌ها دوست دارند، به دست آورند.

  • هیواد

اما روزنامه هیواد سرمقاله خود را به بررسی موضوع سرکوب گروه دولت اسلامی معروف به "داعش" در افغانستان اختصاص داده است.

روزنامه افزوده که تحرکات داعش در ننگرهار از بین برده شده و در نتیجه عملیات نیروهای نظامی افغان تعداد زیاد از این گروه تسلیم شده است. به باور روزنامه، به‌زودی دامن داعش از مناطق مختلف افغانستان برچیده خواهد شد.

روزنامه می‌نوسید که داعش نیز مانند گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی توسط پاکستان و دیگر "دشمنان افغانستان" جهت برآورده شدن منافع خود در کشور شکل گرفته است.

اما روزنامه معتقد است که این همه صرفاً آوازه‌ها است. به باور روزنامه، حقیقت این است که جنگجویانی که به عنوان اعضای گروه داعش وجود دارند، شبه‌ نظامیان "پاکستانی" هستند که به نفع کشور خود در افغانستان استفاده می‌شوند و "افغان‌های فریب‌خورده" نیز با آنها یکجا شده‌اند.

روزنامه دولتی هیواد در ادامه سرمقاله خود نوشته که نیاز است تا برای حفاظت از منطقه پایگاه‌ها و مراکز دایمی نظامی ایجاد شود تا مانع ورود جنگجویان پاکستانی به نام داعش در افغانستان شود.

XS
SM
MD
LG