لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۵

استادان ربوده شدۀ پوهنتون امریکایی-افغانستان رها شدند


کوین کینگ (چپ) و تیموتی ویکس استادان پوهنتون امریکایی-افغانستان
کوین کینگ (چپ) و تیموتی ویکس استادان پوهنتون امریکایی-افغانستان

پوهنتون امریکایی- افغانستان از رهایی دو استاد خود از بند گروه طالبان استقبال کرده است.

این پوهنتون با نشر اعلامیه در صفحه اینترنتی خود گفته، از کسانی قدردانی می‌کند که در رهایی کیون کینگ و تیموتی ویکس همکاری کرده اند.

در اعلامیه آمده است که کینگ امریکایی و ویکس آسترالیایی در هفتم آگست ۲۰۱۶ از کابل ربوده شدند و این پوهنتون از آن زمان تا کنون با خانواده‌های این دو استاد منتظر رهایی آنها بودند.

خبرگزاری‌های رویترز، اسوشیتتد پرس و فرانس پرس گزارش داده اند که این دو استاد امروز در ولسوالی نوبهار ولایت زابل از بند طالبان رها شده و توسط هیلکوپتر از محل انتقال یافتند.

خبر رهایی این دو استاد چند ساعت پس از آن نشر شد که گزارش‌ها در مورد رسیدن سه عضو شبکه حقانی به شمول انس حقانی به قطر نشر شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع طالبان گزارش داد که انس حقانی، حاجی مالی خان و حافظ رشید عمری پس از رهایی از بند حکومت افغانستان به قطر رسیده اند.

حکومت افغانستان و یا هم سفارت امریکا در کابل تا کنون رسماً در این مورد چیزی نگفته اند.

کوین کینگ شهروند امریکایی که از سوی طالبان رها شده است.
کوین کینگ شهروند امریکایی که از سوی طالبان رها شده است.

از سویی هم اعضای خانواده کوین کینگ استاد پوهنتون امریکایی افغانستان تأیید کرد که او صبح امروز (سه‌شنبه ۲۸ عقرب) به مسئولان امریکایی سپرده شده است.

خانوادۀ کوین کینگ در بیانیه‌ای که به رسانه‌ها فرستاده است و یک نقل آن به رادیو آزادی نیز رسیده، گفته‌ است که کوین کینگ در حال حاضر نزد مسئولان امریکایی تحت درمان است و برای بازگشت به امریکا و پیوستن به خانواده آماده‌ می‌شود.

استیفنی میلر، خواهر کوین کینگ در این بیانیه از آزادی برادرش و این که او دوباره به خانه بر می‌گردد، اظهار خوشحالی کرده است.

با این حال زلمی زابلی، رئیس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه به رادیو آزادی گفت که برای رهایی این استادان پوهنتون امریکایی افغانستان از سه روز بدین سو در برخی ولسوالی‌های زابل آتش‌بس اعلام شده بود.

او افزود: "طالبان از سه روز به این سو در ولسوالی‌های شلمزی، نوبهار و شاجوی آتش‌بس اعلام کرده است. شاید این آتش‌بس برای رهایی و انتقال استادان باشد."

حکومت افغانستان در بدل رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان سه عضو مهم شبکه حقانی را آزاد کرده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان پیش از این، آزادی این سه عضو شبکه حقانی را مشروط خوانده و گفته بود که آزادی این سه زندانی گام خوبی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طالبان است.

وزارت دولت در امور صلح نیز می‌گوید مبادله زندانیان به پیشرفت روند صلح کمک خواهد کرد.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت این اقدام فرصت خوبی برای نشستن افغان‌ها به دور یک میز خواهد بود.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

او گفت: "رهایی این دو نفر زندانی مربوط به پوهنتون امریکایی افغانستان حسن نیت دولت افغانستان را نسبت به روند صلح نشان می‌دهد و ما می‌خواهیم که دروازه‌های بسته‌ای را که در مسیر صلح افغانستان است، بگشایم."

گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای خبر رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان و آزادی سه زندانی این گروه را تأیید کرده است.

در خبرنامه آمده که این گروه ده نظامی افغان را نیز آزاد کرده است.

حکومت افغانستان تا حال در مورد اظهار نظر نکرده است.

در همین حال عمران خان صدراعظم پاکستان از رهایی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان استقبال کرده است.

آقای خان در صفحه توییترش از طرف‌های دخیلی که این کار را ممکن ساخته اند قدردانی کرده و می‌گوید که پاکستان به‌عنوان بخشی از پالیسی‌اش برای یافتن یک راه حل سیاسی به جنگ افغانستان، سهولت‌هایی را برای رهایی این استادان فراهم ساخت.

آقای خان می‌افزاید: "ما امیدوار هستیم که این گام سبب اطمینان تمامی طرف‌های دخیل شود تا روند صلح را بازسازی کند."

در این توییت عمران خان آمده است که پاکستان به سهولت‌سازی زمینه‌ها برای روند صلح متعهد باقی می‌ماند.

رئیس جمهوری افغانستان هفته پیش تصمیم مبادله میان سه عضو شبکه حقانی به شمول انس حقانی و این دو استاد را اعلام کرد اما این مبادله به گفته ریاست جمهوری افغانستان به خاطر عملی نشدن تعهدات از سوی طالبان فوراً صورت نگرفت.

گزارش: امید زهیرمل

ترجمه: حمید حکیمی

XS
SM
MD
LG