لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

تبصره برخی روزنامه های جهان در مورد آزادی سه زندانی شبکه حقانی


آزادی دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان از چنگ طالبان و سه زندانی طالبان از زندان حکومت افغانستان، توجه نشریه‌های جهان را به خود جلب کرده است.

خبر رهایی کوین کینگ امریکایی و تیموتی ویکس آسترالیایی سه‌شنبه چند ساعت پس از پخش گزارش‌ها در مورد رسیدن انس حقانی، حاجی مالی خان و حافظ رشید عمری به قطر نشر شد.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامۀ وال ستریت ژورنال می‌نویسد، حقانی، مالی خان و عمری به ترسناک‌ترین شاخۀ طالبان یعنی شبکۀ حقانی متعلق هستند، شبکۀ که ایالات متحده و سازمان ملل متحد آن را گروه تروریستی نامیده اند.

به نوشتۀ روزنامه، این سه تن توسط یک طیارۀ حکومت قطر به شهر دوحه منتقل شدند.

گروه طالبان در دوحه دفتر سیاسی دارد.

آیا مبادلۀ زندانیان و گروگان‌ها می‌تواند، یخ‌ها در مذاکرات متوقف شدۀ صلح میان امریکا و طالبان را آب کند و به ازسرگیری آن بینجامد؟

عارف سحر، کارشناس مسایل امنیت بین‌المللی، محقق و استاد در یکی از پوهنتون‌های بریتانیا در پاسخ به این سؤال رادیو آزادی گفته است: "این تحول، هیچ کمکی به روند صلح نمی‌کند."

به گفتۀ او، زیرا طالبان نه تنها هیچ نرمشی در برابر حکومت افغانستان نشان نداده اند، بلکه حمله‌های خود بر نیروهای افغان و بین‌المللی در این کشور را شدت بخشیده اند.

سمیع یوسفزی، ژورنالیست و تحلیلگر افغان به رادیو آزادی گفته است، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با مبادلۀ دو گروگان غربی و سه زندانی طالبان گامی را برای ایجاد فضای اعتماد به هدف آغاز مذاکرات مستقیم صلح برداشت.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز نیز به موضوع مبادلۀ دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان و سه زندانی طالبان پرداخته است.

به نوشتۀ روزنامه، پس از آنکه این استادان در سال ۲۰۱۶ ربوده شدند، نیروهای ویژۀ امریکایی برای آزاد ساختن آن‌ها تلاش زیاد کردند.

روزنامه می‌نویسد، اما این تلاش نتیجه نداد.

روزنامه نوشته است، حالا رئیس جمهور غنی با رها ساختن سه زندانی طالبان بزرگترین شرط را بسته است.

به نوشتۀ روزنامه، اما آقای غنی مطمئن نیست که این اقدام، طالبان را به میز مذاکرات مستقیم صلح می‌کشاند یا نه.

روزنامه می‌نویسد، آقای غنی از پیش با انتقاد شماری از افغان‌ها روبه‌رو شد و همچنان اتهام‌های وجود داشته است که او از سوی ایالات متحده زیر فشار بوده است، که به جای اولویت‌های دیگر افغانستان، برای آزاد ساختن دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان تلاش کند.

در ادامه آمده است، رهایی ده سرباز افغان در کنار این استادان، شاید از میزان انتقاد‌ها بکاهد.

نیویارک تایمز می‌نویسد، این معامله در شرایط حساس سیاسی که محمد اشرف غنی گرفتار جنجال انتخابات ریاست جمهوری است، انجام شد.

اعلام نتیجۀ این انتخابات به تعویق افتاده و به نوشتۀ روزنامه ادعای تقلب زیاد وجود دارد.

XS
SM
MD
LG