لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۶

بلخ: مردم در ولسوالی ها از دسترسی به خدمات صحی و داکتران زن محروم اند


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

برخی از روستا نشینان در بلخ می‌گویند گروه طالبان مانع فعالیت داکتران زن در مراکز صحی می‌شود و این امر باعث محدودیت دسترسی زنان به خدمات صحی شده است.

حضور این گروه در ولسوالی‌های چهاربولک، چمتال، شولگره، چهارکنت و زارع دسترسی زنان به خدمات صحی را محدود کرده است.

شاه گل در ولسوالی چمتال گفت: "فقیر و در به در هستیم. از چمتال به شفاخانه مزارشریف آمدیم. در چمتال کلینیک‌ نیست. یک کلینیک است که داکتر زن ندارد. دوا هم ندارد، مریض من در این شفاخانه در حالت "کما" است طالب‌ها به داکترهای زن در کلینیک ولسوالی چمتال اجازه نمی‌دهند."

محمد کریم یک بزرگ قومی از ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ ادعا می‌کند که برای ۱۲۴ قریه این ولسوالی تنها سه کلینیک صحی در نظر گرفته شده است.

محمد کریم می‌گوید دو کلینیک در این ولسوالی به دلیل فعالیت طالبان و ناامنی‌ غیر فعال هستند و تنها در یک کلینیک فعال در مرکز این ولسوالی نیز خدمات صحی معیاری ارائه نمی‌شود.

وی افزود: "در تمام ولسوالی چهاربولک سه کلینیک وجود دارد، که دو کلینیک بخاطر جنگ و ناامنی بسته است، و در کلینیک مرکزی ولسوالی یا داکتر نمی‌آید یا هم ادویه نیست."

داکتر نصیر احمد درانی رئیس صحت عامه ولایت بلخ می‌گوید که توزیع کلینیک برای ولسوالی‌ها در بلخ و دیگر ولایات افغانستان بر بنیاد استراتژی وزارت صحت عامه کشور و با در نظر داشت نفوس، مساحت و موقعیت جغرافیایی آن ساحه انجام شده است.

وی گفت نظر به تعداد کلینیک‌ها کیفیت کار و خدمات پرسونل صحی در ولسوالی‌ها برای این نهاد معیار است.

رئیس صحت عامه بلخ نیز می‌پذیرد که به دلیل ناامنی موجود در این ولایت فعالیت این اداره در برخی از ساحات با چالش‌ها همراه بوده است.

آقای درانی گفت: "توزیع کلینیک‌ها در تمام ولسوالی‌ها و به سطح افغانستان بر اساس نفوس و یک سلسله معیارات انجام شده است، در مناطق ینگی قلعه، شهرک و چهلی خیل به دلیل مشکلات امنیتی در چند کلینیک فعالیت ما به مشکلات مواجه شده است، متأسفانه تهدید امنیتی به مثل مردم عام به پرسونل صحی نیز وجود دارد."

ریاست صحت عامه بلخ می‌گوید که در ترکیب پرسونل صحی در تمام کلینیک‌ها کارکنان صحی زن نیز در نظر گرفته شده است، اما آنان با تهدیدات امنیتی مواجه ‌اند.

طالبان مسلح به سؤال رادیو آزادی در رابطه به ممانعت این گروه از فعالیت زنان در مراکز صحی در بلخ، تا هنوز پاسخ ارائه نکرده است.

XS
SM
MD
LG