لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

'فهرست افراد متهم به جرایم انتخاباتی به کمیسیون شکایات فرستاده نشده‌است'


کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات تا حال فهرست کارمندانش را که در تقلب‌ها، تخلف‌ها و سوء مدیریت انتخاباتی دست دارند، به این کمیسیون نفرستاده است.

زرمینه حقجو کاکر معاون سخنگوی این کمیسیون روز (چهارشنبه ۲۹ عقرب) به رادیوآزادی گفت کمیسیون مستقل انتخابات در انجام دادن این کارش در زمان معین عقب مانده است.

او گفت: "متاسفانه کمیسیون مستقل انتخابات لیست کارمندانش را که به جرایم انتخاباتی متهم هستند، تا حال به کمیسیون شکایات انتخاباتی نسپرده است. امیدواریم هر قدر زود که می‌شود این لیست را به ما بفرستد و ما هم کارهای خود را مطابق به قانون به پیش خواهیم برد."

کمیسیون مستقل انتخابات به تاریخ (۲۵ عقرب) فیصله کرد که آن کارمندانش را به کمیسیون به شکایات انتخاباتی معرفی خواهد کرد که در تقلب‌ها و تخلف‌های انتخاباتی دست دارند.

این کمیسیون در فیصله نامه‌اش از دارالانشای این کمیسیون خواسته بود که فهرست این افراد را تا دیروز (سه‌شنبه ۲۸عقرب) تکمیل و آن‌را به کمیسیون شکایات انتخاباتی بسپارد.

در این حال عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این فهرست تکمیل شده است و به زودی به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده می‌شود.

عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عبدالعزیز ابراهیمی یکی از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

او گفت:‌ "روز گذشته رهبری کمیسیون فهرست آنعده کسانی را امضا کرد که در جرایم انتخاباتی و تقلب دست داشتند. شاید این لیست تا اخیر امروز یا فردا به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده شود."

از سویی‌هم دیدبان انتخابات شفاف افغانستان یا (ایتوا) می‌گوید مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات به علت اختلاف‌های درونی و روابط شخصی‌شان نتوانسته اند کارمندانی را که به تقلب‌ها و تخطی‌ها متهم هستند به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی کند.

حبیب الله شینواری رئیس اجرایی این نهاد به رادیوآزادی گفت: "کمیسیون مستقل انتخابات یا زیر فشار سیاسی قرار می‌گیرد، یا هم مشکلات اداری دارد. از گذشته بین کمیشنران و رئیس دارالانشا مشکلات وجود دارد. شاید فساد اداری و یا هم کدام منافع شخصی باشد. این کمیسیون به همین علت به تعهداتش عمل کرده نمی‌تواند."

این در حالیست که شماری از نامزدان ریاست جمهوری از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته اند با کسانی‌که به تخطی‌های انتخاباتی دست دارند برخورد قانونی کند.

گزارش: امید زهیرمل

ترجمه:‌ جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG