لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

ناتو از مبادله زندانیان طالبان با استادان پوهنتون امریکایی استقبال کرد


ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در مقر ناتو در بروکسل، ۲۰ نوامبر ۲۰۱۹
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در مقر ناتو در بروکسل، ۲۰ نوامبر ۲۰۱۹

ینس ستولتنبرگ سرمنشی​ ناتو از مبادله زندانیان طالبان با استادان پوهنتون امریکایی چون یک گام اعتماد‌سازی برای ازسرگیری گفتگوی صلح استقبال می‌کند.

سرمنشی ناتو در اظهارات دیروز خود در آستانۀ نشست وزیران خارجۀ این پیمان در بروسلز، از تصمیم رئیس جمهور افغانستان در این زمینه ستایش کرد.

قصر سفید هم از حکومت افغانستان به‌خاطر رهایی این دو گروگان تشکر کرده است.

سرمنشی ناتو از مبادله سه عضو مهم طالبان با دو استاد پوهنتون امریکایی استقبال و از تصمیم رئیس جمهور افغانستان به‌خاطر فراهم ساختن امکانات این مبادله ستایش کرد.

سرمنشی ناتو تصمیم رئیس جمهور غنی در این مورد را دلیرانه و یک گام اعتماد‌سازی عنوان کرد.

ینس ستولتنبرگ هنگام صحبت دیروز خود با خبرنگاران درحاشیه نشست وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل گفت: "ما از رهایی دو پروفیسر پوهنتون امریکایی در کابل که برای مدت نزد طالبان گروگان بودند استقبال می‌کنیم. ما همچنین از تصمیم دلیرانۀ رئیس جمهور غنی برای فراهم ساختن امکانات این رهایی ستایش می‌کنیم. این‌ها اقدامات اعتماد‌سازی استند و امیدواریم که ما را به ازسرگیری گفتگوهای صلح نزدیک‌تر سازد و راه رسیدن به حل مسالمت‌آمیز جنگ و بحران در افغانستان را هموار سازد."

رئیس جمهور افغانستان هفتۀ گذشته اعلام کرد که سه عضو مهم شبکه حقانی به شمول انس حقانی را با دو استاد پوهنتون امریکایی مبادله می‌کند.

اشرف غنی: انس حقانی و دو عضو دیگر شبکه حقانی آزاد می‌شوند

ولی این مبادله که پس از حملات مرگبار در لوگر و کابل به تعویق افتاد روز سه شنبه صورت گرفت.

منشی عمومی ناتو گفت که این پیمان به تعهدات خود با افغانستان پابند بوده، به ماموریت آموزش، مشوره‌دهی و کمک با نیروهای افغان ادامه می‌دهد‌.

از سوی دیگر قصر سفید هم در یک پیام خاص خود از حکومت افغانستان به‌خاطر رهایی "این دو گروگان" ابراز تشکر کرده است.

قصر سفید می‌گوید که حکومت افغانستان با روحیۀ مشارکت با امریکا زمینه رهایی این گروگان‌ها را مهیا ساخت و رئیس جمهور غنی گام‌های دلیرانه زیادی در راه صلح برداشته است.

این استادان پوهنتون امریکایی، کیوین کینگ از امریکا و تیموتی ویکس از آسترالیا سه سال پیش در کابل ربوده شده بودند.

خانواده آقای کینگ تأیید کرد که او برای معاینات صحی به یک منطقه خاص فرستاده شده و سپس برای برگشت به خانواده خود به امریکا پرواز خواهد کرد.

طبق گزارش‌های رسانه‌های غربی آنها روز سه شنبه در نوبهار ولایت زابل به نیروهای امریکایی سپرده شدند.

در بدل آنها سه عضو مهم طالبان به شمول انس حقانی آزاد و روز سه شنبه به قطر رسیدند و طبق گزارش‌ها در این کشور در حبس خانگی به‌سرخواهند برد.

XS
SM
MD
LG