لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

کمیسیون انتخابات:‌ روند بازشماری آرا در ۲۱ ولایت تکمیل شده‌است


روند بازشماری آرا در ولایت کابل
روند بازشماری آرا در ولایت کابل

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، روند بازشماری و تفتیش آرا در ۲۱ ولایت به پایان رسیده و این روند در شش ولایت دیگر نیز تا دو روز دیگر به پایان خواهد رسید.

مقامات این کمیسیون می‌گویند نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان بعد از تکمیل روند بازشماری و تفتیش آرا در ۳۴ ولایت اعلام خواهد شد.

عصمت الله مل معاون کمیسیون انتخابات روز جمعه (اول قوس) به رادیو آزادی گفت، به استثنای هفت ولایت که طرفداران تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله در آن‌ها اجازه‌ای بازشماری را تا حال نداده اند، این روند تا دو روز دیگر در بقیه ولایت‌های افغانستان به پایان خواهد رسید.

او گفت: "باز شماری در ۲۱ ولایت در سرتاسر افغانستان تکمیل شده، مواد ۱۷ ولایت به کابل رسیده، مواد چهار ولایت دیگر در مسیر راه است که به زودی می‌رسد، پروسس در دیتاسنتر در کابل جریان دارد."

معاون کمیسیون انتخابات ابراز امیدواری کرد که در جریان امروز و فردا تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به کمیسیون اجازه خواهد داد تا روند بازشماری و تفتیش را در هفت ولایت دیگر آغاز کند.

او می‌گوید، در این باره با عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و معاونین دسته‌‌ای انتخاباتی ثبات و همگرایی صحبت شده و آن‌ها به آغاز بازشماری آرا در هفت ولایت، چراغ سبز نشان داده اند.

روند بازشماری آرا در ولایت‌های پنجشیر، فاریاب، جوزجان، سرپل، بغلان، تخار و بدخشان به دلیل مخالفت تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله، متوقف است.

طرفداران این تیم در ولایت‌های یاد شده، دروازه‌های کمیسیون انتخابات را بسته اند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دو هفته پیش از آغاز تفتیش و بازشماری آرا در ۸۲۵۵ محل رأی‌دهی در ۳۴ ولایت افغانستان خبر داده بود.

این روند در جریان هفته گذشته به دلیل مخالفت برخی از دسته‌های انتخاباتی متوقف شد و اما با وجود ادامه این مخالفت ها، دوباره از سرگرفته شد.

پیش از این به دنبال آغاز بازشماری و تفتیش آرا، برخی از تیم‌های انتخاباتی به شمول عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل با این روند مخالفت کردند و عبدالله عبدالله نظارت از بازشماری آرا را تحریم کرد.

مخالفت دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله با روند بازشماری آرا پس از آن شروع شد که این دسته انتخاباتی حدود ۳۰۰ هزار رأی را مشکوک خواند و از کمیسیون انتخابات خواست تا پیش از آغاز بازشماری، این آرا را باطل اعلام کند.

فضل احمد معنوی از اعضای دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله
فضل احمد معنوی از اعضای دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله

فضل احمد معنوی از اعضای دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله در صحبت با رادیو آزادی گفت، در کنار این که دفاتر کمیسیون انتخابات در هفت ولایت مسدود باقی خواهند ماند، این دسته انتخاباتی به اقدامات دیگری نیز متوسل خواهد شد.

او گفت:‌ "احتمالاً اقدامات دیگری هم صورت خواهند گرفت چون با این وضعیت تیم ثبات و همگرایی نمی‌تواند نظاره‌گر اوضاع باشد تا کمیسیون انتخابات به گونه یک جانبه بازشماری آرا را به پیش ببرد."

معنوی در باره این اقدامات احتمالی جزئیات نداد اما گفت، اقدامات آنان مسالمت آمیز خواهند بود.

با وجود مخالفت عبدالله عبدالله و برخی دسته‌های انتخاباتی دیگر با روند بازشماری آرا، دسته انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی از کمیسیون انتخابات خواسته تا نتایج ابتدایی را هرچه زودتر اعلان کند.

پیش از این کمیسیون انتخابات دو بار نتوانست تا بر اساس تقویم انتخاباتی نتایج ابتدایی را اعلام کند و حالا با توجه به مخالفت تیم عبدالله عبدالله، اگر روند بازشماری در هفت ولایت آغاز نشود، اعلان نتایج در روز‌های نزدیک، بعید به نظر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG