لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

نورستانی: اگر موانع در بازشماری آرا رفع نشود، دنبال راه‌حل دیگری خواهیم رفت


حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، ۱۵ جولای ۲۰۱۹
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، ۱۵ جولای ۲۰۱۹

کمیسیون مستقل انتخابات از تیم‌های انتخاباتی خواست که همکاری کنند و به آنها اجازه دهند که پروسۀ تفتیش و بازشماری آرا را در تمامی ولایت‌های افغانستان، تکمیل نمایند.

این پروسه در هفت ولایت با موانع روبرو است.

اما تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید، به تفتیش و شمارش آرا زمانی برمی‌گردد که کمیسیون تمامی خواست‌های شان را بپذیرد.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، اگر موانع در تفتیش و باز شماری آرا در هفت ولایت رفع نشود، او و بقیه اعضای کمیسیون، مجبور خواهند شد تا راه حل دیگر را برگزینند.

خانم نورستانی توضیح نداد که "راه حل ممکن دیگر" چه است؟

کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون سه بار اعلام نتایج انتخابات را به تعویق انداخته است.

بر اساسی قانون انتخابات، نتایج ابتدایی انتخابات باید در ۲۷ ماه میزان اعلام می‌شد.

اما به تاریخ ۲۳ ماه عقرب به تعویق و از آن زمان به بعد کدام تاریخ برای اعلام نتایج تعیین نشده است.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات که شام دیروز در صحبتی با رادیو آزادی گفت: "تنفیش و بازشماری آرا در هفت ولایت تاهنوز آغاز نشده است."

نورستانی: اگر موانع در تفتیش و باز شماری آرای هفت ولایت رفع نشود، ما و بقیه کمشنران کمیسیون، مجبور خواهیم شد تا راه حل دیگر را برگزینیم
نورستانی: اگر موانع در تفتیش و باز شماری آرای هفت ولایت رفع نشود، ما و بقیه کمشنران کمیسیون، مجبور خواهیم شد تا راه حل دیگر را برگزینیم

او فزود: "بازشماری متأسفانه در هفت ولایت هیچ صورت نگرفته و متوقف است. ما مؤعد اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را به خاطری اعلام نکردیم که یک راه حل برایش پیدا کنیم تا بتوانیم تفتیش و باز شماری آرا را در این ولایت‌ها آغاز کنیم. اگر چنین ادامه پیدا کند، در آن صورت من با بقیه شش و یا هفت کمشنر یک‌جا فکر می‌کنیم که چه باید بکنیم."

پروسۀ تفتیش و بازشماری آرا در ۱۸ ماه عقرب آغاز شد.

این پروسه بنابر مخالفت و اعتراض تعدادی از نامزدان برای چند روز به تعویق افتاد.

کمیسیون با نامزدان انتخاباتی و نمایندگان آنها برای چند روز بحث و گفتگو کرد.

سرانجام کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفت که بازشماری آرا را در ۲۶ ماه عقرب از سر گیرد.

کمیسیون دیروز گفت که کار بازشماری و تفتیش آرای در ۲۱ ولایت تمام شده و در پنج ولایت دیگر دوام دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که هواداران تیم ثبات و همگرایی در هفت ولایت جلوی تفتیش و بازشماری آرا را گرفته اند.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مصاحبۀ دیروز خود به رادیو آزادی از جوانب معترض خواست که با آنها همکاری کنند و اجازه دهند تا تفتیش و بازشماری آرا را تمام کنند و نتایج ابتدایی را اعلام نمایند.

به گفتۀ خانم نورستانی اگر آنها کدام شکایت داشتند، باز می‌توانند به کمیسیون شکایات انتخاباتی مطرح کنند.

اما اعتراض‌کنندگان چرا با کمیسیون این همکاری را نمی‌کنند؟

فریدون خوزون سخنگوی ستاد انتخاباتی تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله دیروز به رادیو آزادی گفت: "ما سر ۴ تا ۵ مورد ایراد داریم و روی آن تاکید کردیم، اما کمیسیون به آن پاسخ نداد. ما این تفتیش و بازشماری را قبول نداریم. در هفت ولایت که مردم دروازه‌های کمیسیون را بسته کرده، ما از آن استقبال می‌کنیم."

اما او نگفت که آنهایی‌که دروازه‌های کمیسیون را در هفت ولایت بسته کرده اند، افراد و هواداران آنها اند. آقای خوازون افزود، اگر کمیسیون به خواست‌های شان پاسخ ندهد، آنها به‌زودی در این مورد تصمیم خواهند گرفت.

او همچنان، در مورد این‌که چه تصمیمی می‌گیرند، جزئیات ارائه نکرد.

XS
SM
MD
LG